OT: Dodavatele, bylo: Zkusenosti s BT chipem LMX9820 - vyreseno

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Neděle Leden 22 12:13:41 CET 2006

Puvodni zprava ze dne 22.1.2006:

> NS sample program je pomerne vstricny a otevreny, chce to ale proste
> vyzadovat sample a naslednou podporu pres velke dodavatele jako je
> Spoerle, ti jiz maji vetsi moznosti z nich nektere confirmed
> informace vylamat i pro potencialniho odberatele pouhe stovky kusu
> rocne. Ja to tak aspon delam. Minimalne te prepinknou na konkretni
> osobu v ustredi, ktera je instruovana.

No uprimne, tomu Spoerle jsem nejak neprisel na chut. Nevim presne
proc, je to spousta veci. Neumeji si ani udelat cesky web (pritom neni
problem v jazykove bariere, ale spis se mi to nelibi), ani na nem
nemaji zadne informace, nejsou mi sympaticti uz takhle od prvniho
pohledu a to jsem jim ani nikdy nevolal. Mam spatne zkusenosti s
podobnymi firmami, ktere jsou pravdepodobne zamereny na velke
odberatele, nevim.

Tuhle jsem treba kontaktoval nejakou firmu na krystaly, ceskeho
zastupce nejake nemecke firmy, z hlavy nevim, jak se to jmenovalo.
Vysvetlili jsme si, jake krystaly potrebuji, bylo jich asi 6-8 hodnot
hlavne v SMD provedeni v mnozstvi od 50 do 100 kusu od hodnoty. Takze
kseft nikterak zavratny, ale na druhou stranu zase treba 500 presnych
SMD krystalu neni uplne zadarmo. Chlapek byl ochotny, nasliboval, ze
doda nabidku. Cekal jsem na ni asi 3 tydny nebo mesic, urgoval jsem
ho. Ale nic, nereagoval. Takze me akorat zdrzel a ja jsem si krystaly
objednal u DigiKey a mel jsem je za par dni doma i v mensim mnozstvi.

Proste nevim, ale mam trochu jine naroky asi nez ostatni firmy. Mnohem
radeji postupuji formou elektronickych pozadavku a elektronickych
objednavek nez obsahleho telefonovani a shaneni konkretnich lidi, kdy
budou na drate, aby mi pak neco slavnostne rekli, a slibili dodaci
lhutu 3 tydny nebo 1,5 mesice.

Ale to je i pripad dodavatelu typu MES Praha nebo HTE apod. Treba MES
je suprovy, ovsem ne vzdy a ne na vsechno. Kdyz chci vzorky od
Microchipu, mam to lepsi si je objednat primo u Microchipu. I kdyz je
fakt, ze tuhle mi dodali z MESu vzorek toho ENC sitoveho svaba,
ktereho jeste na vzorcich primo u Microchipu nemeli, ale musel jsem si
ho vyskemrat... Kdyz chci nejake soucastky od Microchipu, MES je
vetsinou nema skladem, dodaci lhuta 3 tydny, cena je stejna nebo
podobna jako cena USA nebo i UK. Kdyz tedy neco zrovna objednavam z
USA, koupim i Microchip, kdyz to zase potrebuji hned, objednam primo v
UK Microchipu a mam to tu nejpozdeji do tydne. Kdyz chci nejaky
development board, cena MESu je zase stejna jako cena UK i s
dopravnym, ale dodaci lhuta 3 tydny, takze primo z UK to mam za 3 dny.
Pravda je, ze Nordic svaby meli skladem a dodali je okamzite, to je
musim pochvalit, Xilinx jim take dlouho netrval. Jenze zase treba jsem
od nich chtel i dalsi veci od jinych vyrobcu - tam mi na mnohe rekli:
"Vite, s timto vyrobcem prave zaciname, nedelame ho dlouho, tak jeste
vsechno nezname."... no a kdyz jsem chtel BT moduly a GSM moduly, tak
po tydennim sondovani byla v obou pripadech (dva ruzni vyrobci)
takova, ze vyrobce si preje jen tisicove dodavky a nema zajem o kusove
prodeje, ale mohou mi dodat development kit (na co by mi asi byl, ze?)
- i kdyz totez jsem videl v UK na webu prodavat po kusech :-) Take
jsem chtel nejakou logiku a na to mi rekli, ze dodani je mozne take v
tisicovych kusech a ze mi leda tak dodaji vzorky. Jako jsou ochotni,
mili, to jasne, jenze ne vsechno umeji...

Kdyz tedy chci pouzivat nejake soucastky, delam to vetsinou tak, ze za
prve zjistuji, jaka je podpora vyrobce (kdyz to je neco slozitejsiho).
Jestli jsou poradne datasheety, application notes apod. Pak zjistuji,
jak je vyrobce ochotny (treba samples) a soucasne jak jsou soucastky
dostupne v beznych distribucich (ceske firmy, pripadne DigiKey,
Mouser, nemecke firmy, anglicke firmy apod.), pripadne zda dodava
primo apod. No a pak to teprve pouziji. Kdyz tam maji nejake Spoerle
nebo takove nejake pro me podezrele spolecnosti, tak me to uz odrazuje
na zacatku...

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem