Laserový měřič vzdálenosti - jak pracuje?

balu@home daniel.valuch@wanadoo.fr
Středa Leden 18 21:26:07 CET 2006

Porovnavate fazu (skor ale skupinove oneskorenie, lebo absolutna faza
moze byt neznama) vyslanej a odrazenej vlny, ktora je namodulovana na
nosnu. Zo skupinoveho oneskorenia t = -d fi/d omega a rychlosti sirenia
signalu v prostredi (c) vypocitate vzdialenost.

Numericky priklad: Signal 30MHz namodulujete na laser a vyslete do
prostredia. Faza toho 30MHz signalu je funkcia vzdialenosti od zdroja,
t.j. po 1m bude 36 stupnov, po 10m 360 stupnov, po 100m 3600 stupnov.
Tento signal sa odrazi od meranej prekazky a faza dalej narasta tym
istym sposobom. Napriklad prekazka bude vo vzdialenosti 10m, tak
zmeriate prijaty signal s fazovym posunom 720 stupnov. Z tych 720
stupnov a znamej rychlosti sirenia vypocitate vzdialenost.

Fazove detektory ale vacsinou nevedia merat absolutnu fazu, takze treba
bud znizit modulacnu frekvenciu aby ste sa vosli do rozsahu fazoveho
detektora, alebo pouzit viac modulacnych frekvencii a zistit ono
oneskorenie -d fi/d omega.

b.