OT: Pro modelare a nejen pro ne

Pavel Kořenský pavel.korensky@dator3.cz
Čtvrtek Leden 12 20:27:45 CET 2006

No, alespoň bude mít nějakou tu draze zaplacenou zkušenost.

Mně se to stalo kdysi taky. Jako kluk jsem začínal na házedlech a
A1-čkách, pak F1A (volně létající větroně), pak R/C souprava Mars-1
(neproporcionální 1-kanál), pak jsem si konečně našetřil na vysílač
Modela a létal jsem postupně větroně a pak motoráky. Tenkrát se létaly
modely tak s motorem 2.5ccm, pokud to mělo 6.5ccm, tak už to bylo "dělo"
a pořídit si motor 10 ccm. bylo totálně mimo moje možnosti.

Pak jsem toho na čas nechal (někdy kolem roku 1982) a věnoval se jiným
aktivitám, jako byly počítače, holky, studium atd. Pak přišla revoluce,
fůra starostí s firmou a když se firma tak nějak stabilizovala a já
začal mít trochu času, tak jsem si někdy kolem roku 1995 řekl, že se
vrátím k modelařině.

Jelikož jsem člověk jinak celkem rozumný a metodicky uvažující, poctivě
jsem si v bazaru dokoupil všechny chybějící ročníky Modeláře, abych
viděl kterým směrem se obor za 13 let pohnul. Když jsem to pročetl a
objednal si katalogy Graupner a Robbe, tak jsem najednou zjistil, že
všechno o čem jsem kdy snil si mohu celkem bez problémů dovolit koupit.

Jelikož jsem byl přeci jen trochu opatrný, řekl jsem si, že začnu
větroněm a objednal jsem si od Robbe polomaketu o rozpětí 4m.,
elektromotor, aerodynamické brzdičky do křídel a vůbec všechno. Dále
jsem si objednal Futaba FC-16 včetně všech možných hejblátek a vypínačů.
Navrch jsem si (já vůl) koupil kompletní oblečení od Robbe, včetně
slušivé čepičky. Celkově to bylo za docela hodně peněz.

Během jara jsem model postavil (celkem hezky, on se ten manuální grif
tak nějak nezapomene) a jednoho hezkého dne na chalupě jsem na sebe
obléknul všechnu tu maškaru, důležitě jsem si hodil na krk rádio a s
modelem jsem se vyškrábal na kopec na louku. Zaklouzávat se mi tu bestii
moc nechtěl, těžiště bylo podle plánku, takže jsem zapnul motor a to
monstrum jsem ladným pohybem mrštil do vzduchu. Model celkem svižně
nastoupal do cca. 12 metrů výšky, pak fouknul vítr, model se sklopil po
křídle a než jsem stihnul říct "Futaba", tak sebou práskul o zem. Celé
se to seběhlo tak rychle, že jsem ani nepomyslel na to, že bych pomocí
těch hejblátek mohl model nějak řídit. :-)))

Éro bylo pochopitelně naprosto na šrot, včetně přijímače, dvě serva měla
stržené výstupní ozubené kolečko atd.

Naštěstí mně nikdo neviděl, takže jsem posbíral trosky, odplížil se
domů, sundal ty hadry, vypil pár panáků a několik dní jsem se z toho
vzpamatovával. Pak jsem šel, koupil jsem si malou stavebnici větroně o
rozpětí cca. 2 metry a začal jsem se pokorně všechno znova učit s pomocí
gumicuku.

Jo,jo, není nad draze zaplacené zkušenosti. Ale alespoň ten vysílač mám
dodnes.

Zdraví PavelK