Pro modelare a nejen pro ne

Pavel Kořenský pavel.korensky@dator3.cz
Čtvrtek Leden 12 14:22:02 CET 2006

No, na internetu se dá najít dost více či méně úspěšných pokusů o
modely, které létají samy nebo skoro samy. Zkuste hledat heslo "UAW"
(Unmanned aerial vehicle).
Vesměs obsahují snímače náklonu, akcelerometry, gyra a GPS.

Před několika lety jsem experimentoval s takovým udělátkem, co se
prodávalo (možná ještě prodává) pod názvem "autopilot" a fungovalo to
překvapivě dobře. Tedy zkoušel jsem to jen v takovém hornoplošníku se
6.5ccm motorem, ale bylo to zajímavé.

Fungovalo to tak, že se do spodu modelu umístila sonda, která měla v
sobě 4 fotodiody směrem vlevo, vpravo, dopředu a dozadu. V krabičce byl
nějaký jednochip který měnil výchylky křidélek a výškovky tak, aby se
model držel vodorovně. Jedním kanálem z vysílače se nastavovala míra
toho, jak moc se do řízení ten autopilot motá.
Když se to nastavilo dostatečně, bylo víceméně nemožné ten model přimět
k tomu, aby zatočil nebo se dostal z vodorovné polohy. Dalo se s tím
přistávat tak, že člověk navedl letadlo, zapnul autopilota a pak už jen
stáhnul plyn.
V manuálu dokonce ukazovali, že by to mělo být samo schopno zjistit,
jestli je před letadlem les nebo barák, vystoupat (pokud tedy bylo dost
plynu) a překážku přeletět. Ale to jsem nezkoušel, protože jsem nenašel
odvahu nasměrovat éro na plný plyn do lesa. :-)

Zdraví PavelK