OT [MECH] RE: Vreteno k CNC ploteru

GT5 gt5@seznam.cz
Neděle Leden 8 10:39:32 CET 2006

Krokace s mensim momentem se prevoduji a maji omezeny otackovy rozsah.
Coz ve vysledku znamena akorat zpomaleni posuvu v osach.
Krokace s velkym momentem lze pripojit primo pres pojistnou spojku a tak
vyuzivat napriklad rychloposuv atd.
Zalezi take na momentu setrvacnosti cele soustavy co je za motorem,
jestlize to bude nejaky mega linearni vedeni tak asi tezko se bude
motorek hned roztacet do maximalnich otacek a pak zase bude problem se
zabrzdenim. U mensich neni problem, vzniknou tam akorat proudove spicky.
U velkych mechanismu se nepouziva jen klasicky stepper-motor-driver ,
ale soucasti musi byt i zpetnovazebni PID regulator. (casto MCU jednotka
s timto algorytmem + algorytmus rizeni civek motoru). Zadavany udaj je
treba cilova pozice, a merene udaje ktere musi mit jednotka tak jsou
otacky , uhlova rychlost a rozdilovou velicinu (vzdalenost ktera zbyva k
dosazeni cilove pozice).

U tak velke frezky jako pisete, je problem s prohybanim konstrukce. Je
li vodici sroub namahan na tlak tak hrozi jeho prohyb mimo osu (viz
strojirenstvi - navrh kolmych nosniku). Takze treba u klasickeho trapezu
TR10 bych uz tam nezustal a rozhodne bych volil nejaky TR14 a vic... .
Coz v dusledku znamena vetsi moment setrvacnosti pro soustavu, tudiz
silnejsi krokovy motor a vetsi proudove razy -> lepsi ridici mustek pro
krokove motorky.

LP