Re: Měření kapacity NiMH

Pavel Hudecek phudecek@tiscali.cz
Pátek Leden 6 19:42:21 CET 2006

Pokud je cílem zjistit kapacitu při použití ve foťáku, stačí vyprázdnit kartu, nastavit nejnižší kvalitu videa,
pustit nahrávání, ... až chcípne, zjistíte délku videa (někdy je ovšem nutno nejdřív obnovit ztracený soubor).
Mnohé foťáky mají také časosběrné snímky, to taky není špatné - nastavíte třeba 1/minutu a pak jen
spočítáte obrázky. U foťáků s měničem (většina) výsledný čas není úměrný počtu Ah, ale počtu Wh
(což je ovšem za daných okolností užitečnější).

Poznámka: Opakované vybíjení NiMH pod 1 V/čl vede k nevratnému poklesu kapacity, opakované vybíjení
končící hodnně nad, vede prozměnu k nárůstu odporu (paměťový efekt - vypadá to, jakoby poklesla kapacita),
který ale není nevratný, stačí parkrát nabít a vybít důkladně, případně i velkým proudem. V případě NiCd
vybíjení pod 1 V nevadí, naopak konec nad 1 V vede k nárůstu odporu o dost dříve, než u NiMH.

Chcípnutí při 1,2 V je typická vlastnost foťáků se zasouvacím objektivem. - Dělají to proto,
aby si měly jistotu, že se podaří zasunutí, i když jsou napájeny z klasických 1,5V článků.
K takovým přístrojům je dobré mít nabíječku s vybíjením, nebo sadu občas prohodit
s fixfokusem (obvykle se vypnou téměř přesně při 1 V/čl - pozor, některé jedou až na doraz,
třeba i na 0,5).

PH
  From: Pavel Kadečka

  Jo, pro porovnani ruznych clanku to bude dostacujici, ale pro presnejsi mereni se to moc nehodi - budik se zastavi dejme tomu na 0,7V a napr. digitalni fotak se vypne uz nekde na 1,2V na clanek.

  2006/1/6, Jaroslav Lukesh <lukesh@seznam.cz>:
    > Nekde na internetu jsem kdysi potkal
    > jednuchý systém na měření kapacity NiMH
    > aku pomocí elektrického hodinového strojku.

    Dám baterku do budíku nasteveného na poledne, dám tam odpor přes který se
    bude vybíjet, no a jak budík přestane budíkovat, zůstanou rafiky na čase,
    který odpovídá cca 0,7V.

    Není to absolutně přesné, ale budete-li vždy měřit na tom stejném budíku,
    budete mít srovnávací etalon.

    Chcete-li to mít úplně přesně, hledejte obvody co mají v náplni práce
    gas-gauge (např. maxim, TI)