OT: čtení na víkend: FM/MW radio z LIDLu

jan.kuba jan.kuba@seznam.cz
Pátek Leden 6 17:38:07 CET 2006

Přesný typ Pocket Radio KH225 značka Bench jsem zakoupil 20. prosince ,
protože stálo pouhých 50Kč. Je to kapesní přijímač  AM/FM a má
"klasické" ladění s rovnou  stupnicí  a  otočným kondem. Nesnáším totiž
rádia, kde se ladí tlačítky a při každém vypnutí a znovuzapnutí se musí
znovu ladit. ( TDA7000,7020,7021,7088) Navíc tyto
velmi-nízko-mezifrekvenční přijímače hrají otřesně - zkeslená
reprodukce, hvizd atd...
      Do rádia jsem tenkrát večer dal 2x AA 2300mAh ACCU Sanyo. Přijímač
hrál na svoji velikost poměrně slušně, nicméně jsem k němu připojil
externí reproduktor - vyřazenou dřevěnou poctivou bednu z rozhlasu po
drátě. Rádio má  totiž na sobě zdířku jack 3,5. ( k přijímači byly i
přiložena sluchátka - špunty do uší ) Nf výstup byl poněkud nestandardně
zapojen  mezi oba "živé" srereojacka.  Patrně  aby tam hrály oba špunty
v sérii.
     Přijímač jsem  zapnul a  naladil něco - mimochodem moc pěkně se to
ladí - digitálně - nic , šum, pak naskočí stanice a stejně tak skokově
zmizí a naskočí jiná.
   Pak jsem to naladěné na něco ve spodní části stupnice hodil do útob té
skříně od rozhlasu po drátě. Položil jsem to celé do regálu v  garáži.
Večer jsem odešel a rádio nevypnul. Nechtěl jsem zbytečně točit
regulátorem hlasitosti, který je spojen s vypínačem, neboť se tak
likviduje už tak mizerná odporová dráha regulátoru hlasitosti ...a časem
třeba  dodělám spínač v přívodu napájení.
    Dnes jsem po cca 16 dnech opět přišel do garáže a rádio ... vesele
hrálo.  Úplně jsem na něj tenkrát zapoměl . Hned jsem změřil ty
akumulátory ( které jsem mezitím celou dobu hledal) a měl každý asi
0,95V . Tedy z původních cca 2,6V rádio mělo pouze 1,9V a stále pěkně
hrálo. Podotýkám, že hlasitost byla "normální".
Pak jsem zkusil změřit odběr, při této hlasitosti vyhovující pro
reprodukci v garáži. Odběr je pouhých 6 mA !  A rádio  hraje ještě slabě
nicméně kvalitně bez zkreslení i  při napájení pouze 1,5V a odběru 3mA !
    Pak jsem to hned rozebral(čínský smrad nechyběl), pte jsem byl
zvědav, co je uvnitř, že to tak málo papá. Celé rádio obsahuje jediný IO
  od SONYho  - CXA1619BM.
http://www.sony.co.jp/~semicon/english/img/sonyde01/a6807703.pdf
Dále je na desce  asi 8 elytů, nějaký ten odpor a keramika, čtyři
vzduchové cívky, ladicí kondenzátor, potenciometr hlasitosti + vypínač,
2MF trafka (AM) , a keramický filtr 10,7 MHz + fázovací filtr/rezonátor
10,7MHz .

Kdyby to někdo chtěl stavět, tak jenom ten IO ( nebo náhrada CXA1019,
KA22426 ) stojí okolo 100 Kč :-)
Docela mě překvapilo, jak tak jednoduché rádio pěkně hraje / narozdíl od
těch laděných tlačítky s TDA.../ a to i na MW rozsahu ( uvnitř je
feritka). Dále ten odběr,  cena toho rádia,  kolik je asi výrobní, když
se to prodávalo za 50Kč) ovšem nejvíce mě šokovalo, že nf výkon okolo 10
mW  ( odběr 0,006A x 2 V - 12mW nepočítaje asi 60 procent účinnost nf
PA)  vyloudí tak "dostatečnou" reprodukci. Samozřejmě tomu všemu pomáhá
patrně citlivý reproduktor osazený ve skříni rozhlasu po drátě / je na
něm pouze údaj 6ohm/  a poctivá dřevěná bedna.
Prostě bych  nikdy nevěřil, že  10mW nf výkonu dokáže "normálně" ozvučit
celou garáž.

Fuj to jsem se rozkecal....ale tohle rádio mě i po těch překvapeních  z
mládí s  Zvjezdočkou , Pionýrem a Junosťí 101( MW přijímače většinou od
vf až po nf osazeny stejným typem tranzistoru MP40)  prostě  dostalo!

Honza