Guma (bylo: utesneni kabelu)

Jan.Novak jan.novak@dacicko.com
Pátek Leden 6 01:18:25 CET 2006

Dobrý večer,

omlouvám se, ale v tomto vážně nejsem odborník. Pouze jsem něco málo
odkoukal z technologie "přes rameno". Pokud mi matně napovídá
středoškolská chemie, tak proces vulkanizace vytváří řetězové vazby,
něco jako polymerace. A tyto vazby nepochybně mohou vznikat jak
působením tepla a tlaku, tak chemickým procesem při běžné teplotě. Při
těch duších nejspíše půjde o kombinaci naleptání (funkční duše je již
jistě vulkanizovaná) a chemickou vulkanizaci vrstvičky záplaty do
"neleptané" vrstvičky duše.

Naproti tomu gumařské směsi (popisoval jsem tu nejjednoduší technologii
lisování, je jich mnohem více) jsou záměrmně vyvíjeny tak, aby při běžné
teplotě MINIMÁLNĚ degradovaly (vulkanizovaly), neboť se převážejí a před
samotnou výrobou nějakou dobu skladují a naopak při výrobě co
nejrychleji, ovšem naprosto ROVNOMĚRNĚ i ve velkém objemu
zvulkanizovaly. (Takové pogumované kolečko má i půl kila gumy a "peče"
se cca půl hodiny). Víc asi k tomu říci nedokáži, neboť chemie je obor,
před kterým mám téměř posvátnou úctu.

S pozdravem
Jan Novák