Stmievac

Ing. Martin Hankovec martin.hankovec@ceskearchivy.cz
Pondělí Únor 27 11:16:46 CET 2006

> Nedavno vysel v nejakem amaru stmivac ktery pracoval na netradicnim
principu,
> jako spinaci prvek byl nejaky FET a fungovalo to tak ze se sitove napeti
usmernilo a
> pri pruchodunulou ten fet zapnul a pak dle potreby nekdy behem pulperiody
vypnul.

V jedne stare chytre knize jsem cetl, ze tento zpusob (sepnuti v nule a
rozepnuti behem periody) se pouzival ve stmivacich svetel v kinech. Klasicky
regulator s triakem nebyl vhodny, protoze sepnuti s rychlym nabehem (behem
periody) zpusobovalo magnetostrikcni jev ve vlaknech zarovek, ktera potom
hlukem rusila :-)

Martin H.