TV out na 75Hz

Jirka zaloha@volny.cz
Čtvrtek Únor 23 23:40:21 CET 2006

Vladimír Anděl napsal(a):
> No vim ze monitory, ktere jsou konstruovane pro siroky rozsah synchronizace,
> dokazaly prilis vysokym radkovym kmitoctem odejit.

Nesouhlasim. Kolik jste jich takto osobne odsmahnul? IMHO jde o
klasickou "urban legend". Jedine dlouhodobym pretizenim, tj. provozem na
horni hranici fh a nedostatecnym chlazenim (takto poddimenzovany je snad
skoro kazdy krome mozna Eizo apod.) To ovsem nema co delat s klasickym
rychlym "odchodem" pres nevhodny fh, kdy je podstata problemu vetsinou v
tom, ze se koncovy transistor dostane do kritickeho rezimu s velkymi
spinacimi ztratami.

> Lepsi monitory se dokazou
> (snad vcas) vypnout a ty horsi se zase nezasynchronizujou (rozpadne se
> obraz).

Presne tak. Dnes (a dost dlouho dozadu) maji monitory CPU a ten
kontroluje provozni rozsah fh a fv - pri nevhodnych hodnotach vypne
rozklady. No a driv? Driv tam byl standardni PLL ridici obvod s uzkym
rozsahem zachyceni (pricemz se pri zmene fh do jineho preddefinovaneho
modu podle VESA spec. obvodem ci temer diskretne prepinala nejen
frekvence PLL, ale rada dalsich veci v monitoru), cili to zase nemohlo
"kleknout" vlivem zaveseni na nevhodny kmitocet...

> Pokud se ma pri vyssim kmitoctu udrzet rozmer obrazu, musi se ve
> vychylovackach udrzet stejny mg. tok, stejny proud, takze je na nich vyssi
> napeti. U monitoru se to nejak musi kompenzovat, jen me nenapada jak se
> vlastne ridi rozmer obrazu, aby to nemelo vliv na linearitu. Mam dojem ze
> zadna regulace napajeni pro radkovy rozklad tam neni. Nebo snad jo?

Jo, u multisync vzdycky. Vetsinou je to reseno tak, ze hlavni (spinany)
zdroj poskytuje pro H koncovy stupen napeti o malo nizsi nez prislusi
nejnizsimu fh. No a figl je v tom, ze v napajeni konc. stupne je vrazeny
normalni flyback step-up (synchronni s H rozkladem kvuli ruseni) a ten
je zpetnou vazbou rizen tak, aby VN z H trafa bylo konstantni...

--
Jirka