Energeticka ucinnost rozvodne soustavy

balu@home daniel.valuch@wanadoo.fr
Neděle Únor 19 20:41:53 CET 2006

V prvom rade by bolo mozno dobre si ujasnit zakladne pojmy. Povrchovy
jav (skinefekt) je efekt vytlacania prudu z objemu vodica na jeho
povrch. Miera vytlacenia na povrch je funkciou len permeability a
vodivosti materialu a frekvencie pretekaneho prudu (vid vztah na
http://www.microwaves101.com/encyclopedia/images/skindepthgraphic.gif).
Preto vasa poznamka ohladom pouzitia dutych trubiek na tak vysokych
vykonoch nema fyzikalne opodstatnenie. Je jedno ci vodicom preteka prud
o ekvivalente maleho vykonu, alebo ci je to vystup z jadrovej elektrarne.
K tomu skinefektu a vykonovym vedeniam... Dolezitym udajom je hlbka
vniku, ktory udava hlbu v materiale, kde prudova hustota klesne na 1/e
povrchovej. Ak si dobre pamatam pri 50Hz v hliniku je to nieco do 20mm.
Rozlozenie prudu v plnom hlinikovom vodici s priemerom 2*hlbka vniku
bude teda este pomerne homogenne, na rozdiel od VF prudov, ktore tecu
vrstvou hrubiek v rade mikrometrov. Neviem ake priemery lan sa
pouzivaju, to co som videl z nejakeho 400kV vedenia malo priemer asi
5cm, tam este skin-efekt nehra velku rolu. Vodice pre vykonove vedenia
sa navyse robia s ocelovym jadrom, ktore ma vysoku permeabilitu. Takze
tam prud v dosledku skinefektu netecie takmer vobec a je viacmenej
vytlaceny do hlinikoveho plasta lana.
Viacvodicove zvazky tento problem znacne eliminuju, lebo jednotlive
vodice "simuluju" povrchovu vrstvu vodica so zodpovedajucim priemerom.
b.