RE: Další otázka z včelařského oboru

Jaroslav Lukesh lukesh@seznam.cz
Středa Únor 15 09:40:57 CET 2006

> Behalf Of Vojtěch Bubník
> Návrh filtru s OZ. Vyhovovat bude TL074 za 5Kč - čtyřnásobný operační

Bude lepší LM324 - ten je dělán na nesymetrické napájení a jeho non-hifi
vlastnosti nevadí.

> zesilovač. Pro každý tón se za sebe zapojí dvě sekce sallen-key pásmové
> propusti.
> http://www.engr.uky.edu/~gedney/courses/ee221/project/Active_Filter_Summar
> y.pdf

Ten filtr se dá řešit všeljak, možná by byl lepší syntetický induktor s
jedním tranzistorem, kde pak můžete velmi jednoduše řídit Q i f.

> Dva filtrované signály se usměrní, odečtou a máte výslednou "míru"
> rozrušensti včelstva.

Když to vezmu kolem a kolem, u takto nenáročné aplikace by bylo možno to
celé postavit z tranzistorů, s malým odběrem, napájet jednou baterkou R20.
LEDku rozsvítíte jednoduše, kdysi jsem sem posílal schema z ruského paguo
(radio) na nejjednodušší 1,5V LED blikač (mimochodem, ten blikač má hodně
malou spotřebu na to jak tou ledkou blýská). Ten induktor napájet z 1,5V lze
bez problémů, celé to vidím na 1+1+2+1+2 tranzistorů a 2 diody +ledka (+
nějaké ty R a C).

První zesiluje, druhý má symetrický výstup na jehož větvích jsou induktory a
diody, další dělá komparátor, a ty poslední 2 jsou na blikač, který se
odblokuje tím minulým tranzistorem. Spotřebu odhaduji kolem 5mA i s
mikrofonem a blikacím blikačem. Životnost odhaduji na životnost pájeného
spoje (zatímco z MCU vám program po pár letech vysublimuje - ano, datasheet
říká sice 100 let, ale za optimálních podmínek jak při programování, tak
skladování a provozu - tyto neideální faktory vám dokáží životnost zkrátit
na jednotky let - to si necucám z palce, to jsou nářky muzikantů co si někam
nasadili flash či eeprom).

JL.