Ucinik, usmernovac, PFC

Ivo Strasil istrasil@centrum.cz
Neděle Únor 12 19:53:56 CET 2006

Zdravim,

na toto jsem narazil pri programovani wattmetru, v puvodni verzi jsem mel
vypocet,
ktery se mne zdal spravny a pocital ucinik z pomeru dodane a "vracene"
energie.

Pak mne jeden clovek psal, ze to meri spatne - mel pravdu, protoze ucinik je
cos phi,
takze pomer cinny/zdanlivy vykon.

Hacek je v tom, ze kdyz napr. poustim proud do odpor. zateze pres diodu, tj.
jednu
pulvlna je proud nulovy, je efektivni hodnota proudu ne polovicni, ale
1/sqrt(2)
puvodniho proudu. Ef. hodnota napeti zustava, protoze merime na svorkach
zdroje,
jeste pred diodou. Cinny prikon ale pochopitelne polovicni je.

Zdanlivy vykon je tedy 1/sqrt(2) puvodniho, cinny je 1/2 puvodniho, takze
ucinik
se bude rovnat (1/2)/(1/sqrt(2))=1/sqrt(2)

Podobne se to bude chovat i pri impulsnim zatizeni od usmernovace.

---
Ivos