tlumivka ve zdroji

gatilo na Centru gatilo@centrum.cz
Pátek Únor 10 20:34:48 CET 2006

Dobrý den,
10. února 2006, 19:05:45, napsal jste:

> Ahoj vsichni,
> vyuzivam toho ze je zase uz patek a mam tady jednu vec, kterou opravdu
> nechapu. Prisel mi "balicek" (26 kg) s pocitacovyma zdrojema - do nekupte to
> 20 ks po 9 Kc. Kdyby jen pro ty vetraky :-) Ty zdroje jsou mensi (i
> rozmerama), jen 180W. Ale co jsem nepochopil, je ta velka tlumivka - fotka
> je na  http://www.mirnet.cz/vaelektronik/image1.jpg . Ma 80 mH a je zapojena
> do serie s privodem. Na obrazku je vyndana, vpravo nahore. Paralelne k ni je
> kond 0,22 uF, s kterym rezonuje na 1,2 KHz. Kdyby měla zmensovat proudove
> [...]

Jedná se o tzv. pasivní PFC ( POWER FACTOR CORRECTOR harmonický filtr,
korekce účiníku ), jeho úkolem je omezit rušení ( harm. ), které
vznikají nesinusovým průběhem proudu přes vst. usměrňovač do
kondenzátoru(ů). U novějších PC zdrojů pro menší výkony je to celkem
běžné, pro větší výkony se používá aktivní PFC např. L6561, L4981.
Pavel

PS: Jestli tenhle mejlík dělá nějakou neplechu na serveru tak se
předem omlouvám, ještě nemám pošťáka pro HW-konferu zcela nastaveného
a otestovaného.

--
S pozdravem,
 gatilo na Centru