Nouzova antena na CT2

Cihak@dkv.lbc.cd.cz Cihak@dkv.lbc.cd.cz
Středa Únor 8 15:58:02 CET 2006

To máte pravdu. Zamyslete se ale nad tím, k čemu Vám takový zisk bude.
Představte si, že Vám z antény "leze" slabý signál, který na TV sotva
vidíte.  Zařadíte předzesilovač se ziskem 30dB a zjistíte, že signál často
vidíte hůř. Čím je to způsobené ? Šumovým čísle předzesilovače. Takový
zesilovač sám o sobě šumí. Protože je širokopásmový bude patrně šumět víc
než laděný vstup TV. Slabý signál tedy maskuje svým vlastním šumem a tento
guláš (šum + signál) zesílí o 30dB. Na výstupu je tedy zesílený signál
maskovaný zesíleným šumem. Tento signál naženete do TV a divíte se, že se v
podstatě nic nestalo.
Stane se ale malér, pokud je v tom guláši taky silný nežádoucí signál od
blízkého vysílače. Ten, když vylezl z antény byl bez problému zpracovatelný
(tedy odladitelný) televizorem. Pokud ho ale zesílíte o 30dB (1000x)
televize ho už odladit nedokáže a máte rušení. A to jsem se ještě nezmínil o
reálných vlastnostech toho předzesilovače. Ten často zakmitává, a má vstupní
IP3 odhaduji okolo -15 až -25dBm. Silný vstupní signál na takovém zesilovači
vytvoří celý vějíř harmonických kmitočtů, které se sesměšují s ostatními
užitečnými i neužitečnými signály i mezi sebou navzájem. Vysměšované
produkry se opět vysměšují mezi sebou a tak dál. Znáte matrjošky ? :-))).
Mohou tak snadno vzniknout i tisíce produktů, které si naženete do TV. I
kdyby TV měla sebelepší parametry, bylo by divné, kdybyste se některým z
produktů netrefil do užitečného signálu a nerušil si ho.

Tento mechanizmus jsem popsal velmi vágně a nepřesně - jsou o tom napsané
celé tlusté knihy a já to odbyl pár slovy. Nicméně výsledek je takový jak
jsem popsal. Problémy s DVB v Brně jsou způsobeny právě takovým mechanismem.
Nezmínil jsem se o vlivu útlumu kabelu mezi zesilovačem a TV, který situaci
paradoxně zlepšuje tím víc, čím má větší útlum. Nemůže ale vylepšit
vlastnosti zesilovače a proto produkty vzniklé přímo v zesilovači samozřejmě
nepotlačí.

    Martin.