[OT ]90% kyselina dusicka ?

Pavel Kořenský pavel.korensky@dator3.cz
Úterý Únor 7 04:41:41 CET 2006

> Kdyz uz je zde rec o kyselinach, lze koupit nebo doma vyrobit
> (nevakuuve) 90% HNO3, 65% lze celkem bezne koupit (cca
> 70Kč/l), ale uz jsem narazil na potřebu  90%.

To je právě ta dýmavá HNO3. Koupit se to teoreticky dá (alespoň Alfha
Aesar to má v katalogu), ale je to příšerně drahé. Nicméně, pokud si
nějaká chemická reakce žádá HNO3 této koncentrace, tak bude její
provedení patrně natolik komplikované, že vakuová destilace (s použitím
kompresoru ze staré chladičky) bude ten nejmenší problém.

Problém spousty chemických reakcí je (krom jiného) v tom, že na papíře
sice vypadají jednoduše, ale může být celkem problém zůstat naživu až do
chvíle, kdy reakce skončí. Zejména v případě, že člověk nemá k disposici
profesionálně postavenou a dobře větranou digestoř.

Dokonce si mlhavě vybavuji, že existují relativně jednoduché syntézy,
kde sice není problém zůstat naživu s dobře větranou digestoří, ale
mohou se vyskytnout jisté komplikace, když je pak pokusník speciálním
týmem nalezen jako jediný živý v celém bloku či čtvrti. Některé
experimenty (tuším s jistými estery kyseliny fosforečné), které se dají
provádět s volně dostupnými prostředky, spadají zhruba do této neveselé
kategorie.

> Stejny dotaz na HCl ve vyssich koncentracich, bezne lze

Pokud mně paměť neklame (což po těch letech nemohu vyloučit), tak nelze.
Víc chlorovodíku se do vody prostě nacpat jednoduše nedá.

Zdraví PavelK