matematicky problem - vyjadreni chyby?

dejfson david.belohrad@cern.ch
Sobota Prosinec 30 20:19:39 CET 2006

No, to co jste napsal je doooooost  obecne a hodi se jako poucka na VSE,
tim to vsak konci :)

Abych byl teda konkretni:

merim pomoci mericiho transformatoru signal z akceleratoru. Integraci
tohoto signalu dostanu jeho plochu, ktera je ekvivalentni naboji, tudiz
vzhledem k tomu ze se jedna o protony, znam elementarni naboj, tak se da
vyjadrit
pocet castic ve svazku. Pri startu LHC se nejdrive injektuje neco, co se
jmenuje 'pilot bunch', coz je pro predstavu shluk castic jejichz merena
temporalni charakteristika muze byt aproximovana gaussovou
krivkou, mereny signal je periodicky s periodou cca 90us a
standard-deviation(SD) toho vlastniho svazku je asi 680ps. Vzhledem k
tomu ze RF akceleracnich kavit je cca 400.8MHz dochazi k bunchingu s
periodou cca 25ns
coz za normalnich okolnosti (= standardni 25ns protonove schema)
znamena, ze v kazdych cca 25ns mereneho signalu se vyskytuje 1 bunch s
vyse uvedenou SD. V pripade pilot bunche se vyskytuje tento bunch pouze
1x za 90us, ostatni 25ns mista jsou prazdna. Samozrejme prenosem kabely
blablableble dochazi
k rozsireni pulsu, ale tohle je vec ktera je pro danou ulohu nezajimava.
Tedy - potrebuji merit intenzitu svazku v kazde z tech 25ns period.

transformator se da velmi zjednodusene vyjadrit jako horni propust
prvniho radu (extremne zjednoduseno, ale pro nase ucely vic nez
dostacujici), na vystupu toho transformatoru (primarni vinuti = 1 zavit
= elektronovy svazek tech akcelerovanych castic, sekundarni vinuti =
'jakykoliv' pocet zavitu = signal pouzivany k vypoctu intensity castic)
dostanu signal ktery je dany konvoluci vstupniho signalu s impulsni
odezvou toho filtru. Vzhledem k tomu ze se jedna ho horni propust, cast
toho signalu bude samozrejme zaporna.

Na vypocet intenzity hodlam pouzit integrator ktery bude kazdych 25ns
(synchronne se svazkem) solit hodnotu ktera je linearne zavisla plose
beam signalu ktery odebirame na vystupu toho transformatoru (=signal
ktery uz prosel konvoluci). Co bych rad vypocital je zavislost relativni
chyby na cut-off frekvenci toho transformatoru.

Tohle mam samozrejme jiz vypocitane jak pro 1 puls tak pro periodicky
signal s periodou T0, nicmene potrebuji vyjadrit relativni chybu mereni.

Klicovou otazkou je samozrejme definice te chyby. Je potreba ji
definovat relativne vzhledem k puvodnimu signalu ktery ocekavame na
vstupu toho transformatoru. Tedy rekneme ze plocha (porad se pohybujeme
v mereni naboje!) vstupniho signalu v pripade jednoho jedineho bunche je
definovana jako *nenulova konstanta* pro *k=0* a *nula pro k>0*,
definujeme-li substituci: *t=<kTo; (k+1)To>*. Nicmene, na vystupu (po
konvoluci) dostaneme signal ktery je *nenulovy* i pro *k>0*.

Vypocet relativni chyby pro *k=0* je naprosto zrejmy, je to pomer
vystupniho k vstupnimu signalu. Nicmene pro *k>0* to jiz tak zrejme
neni. Jedine co se da vyjadrit je bud absolutni chyba dana jako
*sqrt((y(k)-x(k)^2)* nebo relativni chyba vztazena k plose vstupniho
signalu pro *k=0*. Zatim co prvni vypocet dava rozumne hodnoty,
nevyhovuje mi jeho absolutnost, protoze se chyba samozrejme bude menit s
velikosti plochy vstupniho signalu, druhy vypocet je bullshit protoze
nemuzu vztahovat vypocet chyby z jineho *k* k tomu prvnimu.

Jak se to tedy normalne dela?

doufam ze jsem to 'cele zadani' napsal nejak srozumitelne :)

d.