Mkrovlne anteny for dummy?

Daniel Valuch daniel.valuch@wanadoo.fr
Úterý Prosinec 19 22:42:48 CET 2006

To co mate na doske je antenny system. Kazdy s tych elementov vyzaruje a
ma urcity vyzarovaci diagram. Vhodnym sfazovanim si vytvarujete
pozadovanu smerovu charakteristiku. Kazdy z tych prvkov ma nejaku
impedanciu. Vasim cielom pri navrhu takejto sustavy je dostat pozadovany
vyzarovaci diagram (vhodne sfazovanie) ale aj mat dobre prisposobenie
anteny ku vasemu napajaciemu vedniu. Na to zase sluzi ta sustava
mikropasikovych vedeni na doske.
Impedancia sa po vedeni transformuje, co je zrejme pouzite aj v tomto
pripade. Aby ste mohli zapojit paralelne 16 elementov musite sa pohrat s
vyslednou impedanciou. Ked si to namalujete v smithovom diagrame tak ako
sa posuvate po dlzke vedenia tak sa meni (otaca) impedancia na diagrame.
Vacsinou sa nepodari ziskat pozadovanu impedanciu len transformaciou na
vedeni a preto tam treba pridat nejaku reaktanciu. Tato vas posunie v
impedancnom diagrame do miesta odkial sa uz da ziskat pozadovana
impedancia transformaciou na vedeni.
Kazdy geometricky utvar na tej doske predstavuje ekvivalent nejakeho
pasivneho prvku vytvoreneho z useku vedeni. Velmi zjednodusene sa da
povedat ze vedenia "sirsie" ako menovita impedancia sa daju pouzit ako
kapacita, vedenia "tensie" ako indukcnost. Tiez tam funguje
transformacia impedancie po vedeni a daju sa s tym robit celkom pekne
veci. Pokial sa tymito vecami nezaoberate podrobnejsie tak hlbsie
netreba ist. Mozete si pripadne na internete pohladat nieco o impedance
matching networks. Pokial sa chcete zahrat interaktivne pozrite sa
napriklad sem
http://contact.tm.agilent.com/Agilent/tmo/an-95-1/classes/imatch.html
Tvar vyzarovacich elementov je uplne ina otazka. V principe vyzaruje
uplne vsetko kde existuje diskontinuita pre zlozky pola. Otazka je ako
velmi to vieme analyticky popisat a ako velmi nam na tom zalezi. Ziarice
jednoduchych tvarov su dobre popisane aj analyticky a casto sa
pouzivaju. Prudky rozvoj 3D elektromagnetickych simulatorov ale
odstartoval novu generaciu anten, ktore maju casto velmi exoticke tvary
a specialne vlastnosti. Vyzarovacie elementy mozu byt optimalizovane na
konkretne specialne poziadavky. Toto moze byt pripad tych vyrezov.
Neviem presne aku maju funkciu, ale mozu napriklad tvarovat smerovu
chrakteristiku, upravovat vhodnym smerom impedanciu toho elementu alebo
podobne. Toto vie len ten kto to navrhoval :-)
Antenami sa vobec nezaoberam, takze toto su len vseobecne veci, pokial
niekto take anteny navrhuje nech sa vyjadri presnejsie.
b.