stehovani XP na jiny disk

Bitovod hw@prelude.cz
Pátek Prosinec 8 01:54:31 CET 2006

> K zaloze snad neni treba mit nejakou rychlou pristupovou dobu, ne?

Ne, ale je dobre ji mit po ruce, pokud ji potrebuju. Predstava, ze mi v
patek vecer lehne disk a pockam si do pondelka, nez se dostanu do banky, me
moc nelaka. Ale neni to zase tak moc omezujici, to je pravda.

> Aha. A to rikal kdo?

Mne zaplatbuh nikdo, kolegovi (viz nize v puvodnim mailu) jisty pan Seagate.
Kdyz se dostal (ano, vlastni blbosti) do stavu, kdy zalohu potreboval, disk
nenabehnul. Nestalo ho to jen tech dvanac tisic za obnovu dat z mrtveho
disku.

> Suplik USB - IDE. Jinak ten disk za ty tri roky stejne nebude mit
> takovou hodnotu a bude za ty penize dostupnejsi daleko vetsi medium.

Nejde o hodnotu disku. Jde o tom, ze takovyhle system nemuzu pouzivat (tedy
ja ano, ale clovek, pro nehoz je PC pouze pracovnim nastrojem, aniz by k
tomu musel chapat, proc si vyrobce X musi myslet, ze Y je idiot a tedy
prestane podporovat jeho zarizeni, pripadne konsorcium Z vyhlasi, ze jsou
idioti oba a jen jejich produkt je to prave), musim se o nej starat,
udrzovat, kontrolovat, jestli je zaloha ziva, a jestli si moje nove PC staje
jeste rozumi s tim, na cem mi ta data lezi. Ja si s tim treba rad pohraju,
ale dost uzivatelu je na tamagoci uz moc stara.

> No ano, prubezne doplnovat a rotovat zalohy. Dve v bance, jedno doma.

Nee, jednu v bance, dve doma. V bance archivni, ktere pro tuto chvili verim,
jelikoz mi nic jineho nezbyva, doma jednu "normalni archivni" a jednu,
kterou jsem si z te banky prinesl, abych zkontroloval, zda jeste zije.

> Ja nejsem vedma. Ale samozrejme, nez to risknout, to je lepsi
> nezalohovat vubec a cekat tech 20 let, co pak zrovna bude "in".

On to po vas taky nikdo nechce, tedy to vedmactvi. V tuhle chvili ale neni
jine ekonomicky alespon trochu rozumne reseni, nez zalohovani na hromadu
disku. Jen tvrdim, ze to v zadnem pripade neni stoprocentni a idealu se to
ani vzdalene neblizi, kazdopadne je to to nejlepsi ze spatnych reseni.

> Co mam na tohle rict? Kdyz si nekdo splete barvy na semaforu a nebo
> misto doleva zatoci doprava do prikopu, prijde ho to na vic nez
> dvanact tisic. Kdyz to uzivatel neumi, nema to delat. Ja si take
> neopravuji auto, davam ho do servisu a platim za to.

Od toho, aby mu to bylo srdecne ukradene a mohl s klidnym svedomim natahnout
sva data ze zalohy, mel prave ten USB externi disk. Ale ten v tu chvili
nenabehnul, a pak uz ani nikdy potom. Mozna jsem to predtim nenapsal
dostatecne srozumitelne, vy jse jeste nikdy v praxi nepotkal dvojchybu, tedy
dve ruzne zavady ve stejny cas? Stastny to clovek... Mam to chapat tak, ze
kdyby to sveril nekomu "do autoservisu", ze by se mu to nestalo? Vy ve vasem
autoservisu nedelate chyby? Kdyz ji udelate, snadno zjistite, ze zakaznik ma
zalohu na USB disku, ktery nenabiha. A jsme tam, kde jsme byli...

> No a proc by to neslo?

Tak znovu, lepe a srozumitelneji - problem interface, problem ovladaciho
softu, problem jakekoli budouci nekompatibility cehokoli kolem. Mimochodem -
u meho "hlavniho zamestnavatele" se z tohoto duvodu drzel jeden NT server.
Do te doby, nez odesel. Rozchodit letitou paskovou mechaniku ("drobecek"
velikosti dvou slusnych mrazaku, tusim na cca dve ste pasek, presne nevim,
nespravuju to) s novym PC a 2003 serverem bylo pro chlapce od HP nocni murou
asi na ctrnact dnu, lidi od Veritasu se na nas za tu dobu prijeli podivat
snad vsichni vcetne sekretarek a uklizecek :)

> Neni potreba jednotka za 70 tisic, tri roky vydrzi urcite, kdyz je na
> ne trileta zaruka :-)

Jakou mechaniku ci zalohovaci system tedy muzete doporucit tak, aby nestal
onech 70 tisic? Tim nemyslim takovy, kteru bude stat 700 tisic :) Porad
tvrdim, ze zaloha na disk je kratkodoba a (prave diky tomu, ze je off-line)
neduveryhodna. Mimochodem - pouzivame jedno takove diskove policko
(Symmetrix, neco pres 2TB, kapacitou tedy nic extra velkeho), ktere jede
samozrejme 24/7/365. Ale obcas se delaji treba havarijni testy, upgrade
mrchy, na kterou je to pripojene (Alpha) a podobne radosti, takze cas od
casu (rekneme jednou do mesice) to pole restartujeme (korektne). A pri
KAZDEM restartu umre jeden az dva disky. Vzdycky. Bez vyjimky. Nyni jsme
zakoupili dalsi (tusim od HP, XP) o mirne vetsi kapacite - a po tydnu od
nasazeni prisel prvni restart - a dva mrtve disky z celkoveho poctu neco
kolem osmdesati :) Samozrejme bez ztraty kyticky, od toho jsou to diskova
pole, ale prece jen to neco rika o spolehlivosti modernich technologii.
Jeste stale verite svym diskum? Ja uz davno ne... A jak teda s tou
dlouhodobou archivaci?

Pavel Kutina

Puvodni zprava ze dne 8.12.2006 od Bitovod:

> Ukladani na disky a jejich odnos do trezoru ma taky svoje radosti. V
> bance jsou sice jako v bavlnce, ale jednak jsou pomerne dost
> "offline" s -ve vysledku- neprilis kratkou pristupovou dobou :),

K zaloze snad neni treba mit nejakou rychlou pristupovou dobu, ne?

> druhak ani u nich neni jistota zalohy. Disk, ktery dejme tomu rok
> nejede (nebo tri roky, to je celekm jedno), muze a nemusi
> nastartovat.

Aha. A to rikal kdo?

> [...]

> Jinak ano, streamer by byl resenim, idealne v nejake knihovne. A
> budu ho mit kam pripojit (a cim precist) za tri roky? A za pet? Za

No a proc by to neslo?

> Pri cene takoveho zarizeni bych opravdu uvazoval i to, na jak dlouho
> mi vydrzi. Objektiv za tricet az sedesat tisic mi deset let vydrzi,
> verim, ze pri slusnem zachazeni i dele...

Neni potreba jednotka za 70 tisic, tri roky vydrzi urcite, kdyz je na
ne trileta zaruka :-)

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem