pajeni SMD soucastek

Vladimír Anděl vaelektronik@mirnet.cz
Úterý Srpen 29 18:32:48 CEST 2006

uz hooodne dlouho jsem pajenim nic neodprasknul, az pred 3 tydny - a zrovna
3 procesory behem jednoho dne. Az jsem se tim zacal zabyvat, zjistil jsem
tech problemu vic.

Dlouho jsme pouzivali krabicku EC2 pro procesory Silicon labs. Minuly mesic
mi kolega rikal, ze procesor mu nekdy neomunikuje, zvlast kdyz na krabicku
sviti slunicko (byly vedra). Nezdalo se mi to, ale kolega nenadaval, tak
jsem se s tim nezabyval. Delal s procesory C8051F124 s rozhranim JTAG. Az
jednou jsem potreboval naprogramovat C8051F310 a neslo to. Zjistil jsem ze
na jednom vystupu krabicky je odesla ochranna dvojdioda.
Zdroj ze ktereho bylo vyvijene zarizeni napajeno, je oddeleny a
neprizemenay - kapacitni vazbou pres trafo tam bylo cca 100V proti zemi.
Kolega pripojoval a odpojoval snuru programovadla pri zapnutem zdroji a
kapacita se vybijela pres vystupy a pres pripojeny procesor. Pri tom
ochranna dioda odesla a procesor prezil, coz nechapu.
Osciloskop (stary velky) mam pres oddelovaci trafo a je na tom podobne,
stejne jako zdroj Statron (jeste z NDR). ERS50 ma na hrotu (jen) cca 20V.

Takze: pri pajeni MUSI byt deska odpojena od vseho, co by mohlo mit
nebezpecny potencial. Hrot radeji uzemnit a nemelo by se nic stat. Dalsi
opatreni (preventivni) - u pristroju s "oddelenym" napajenim jsem dal mezi
kostru a ochranny vodic seriovou kombinaci 220nF X a odpor 10K. Vsude je
napeti pod 2V. Sice to asi neni uplne koser, ale funguje to.

Kdo s temito malymi procesory (C8051F310) mate zkusenosti, nemaji nejakou
vyrazne horsi ochranu proti elektrostatice, nez ty velke?

Andel