pajeni SMD soucastek

Radek Kasal radekkasal@centrum.cz
Úterý Srpen 29 14:06:05 CEST 2006

Díky pánové z odpovědi,
 tak jsem z toho jelen. Podařilo se mi při pájení odprásknout 10 tranzistorů, jeden hezky po druhém. Trochu podezření mam na samotné tranzistory, neb všechny byly stejné, vlastně z 5cm přepravniho pásku. Na závěr jsem udělal to, že jsem si tranzistor otestoval, zapájel a udělal ten samý test. Po pájení byl na vyhození. Tež zkusim opustit zlozvyk, pájet jednu nožičku po druhé, hezky zasebou.
 Ještě se zeptam, hrot pájky máte uzemněný, tedy připojený na nulák nebo ne?

Díky
Radek

> Od: Cihak@dkv.lbc.cd.cz
> Komu: <hw-list@list.hw.cz>
> Datum: 29.08.2006 10:10
> Předmět: RE: pajeni SMD soucastek
>
>Ještě se mi nestalo, abych pájkou něco upekl. Nikdy jsem si nedělal hlavu
s nějakým chlazením nožiček. Teplota taková aby se dobře pájelo :-). Ne
více, ne meně. Změřit to neumím. Tipoval bych, že je likvidujete statikou
nebo jsou v pořádku a chyba je v testovací metodě nebo byly vadné už na
začátku... Jak doluho ho pájíte ? Na upečení byste potřeboval desítky
vteřin. Na zapájení stačí tak 1 - 2s.
>Nikdy jsem nic nezničil ani trafopájkou a ta přepalovala cín, takže byla
teplota mnohem vyšší. Trafopájka ale umí některé součástky (MOSFET)
zlikvidovat magnetickým polem. Už ji nepoužívám.

> Martin.

Behalf Of Radek Kasal
>Subject: pajeni SMD soucastek
>
>Ahoj, mohu poprosit o vaše zkušenosti s pájenim SMD součástek,
doporučení? Nedaří se mi zapájet SMD MOS-Fet tranzistory (0 úspěchu z
10kusu), konkrétně BSS138. Pájim mikropájkou, regulovanou teplotou, hrot
neni nijak speciálně uzemněn. Dle mého, tranzistor upeču, ale jak na to,
abych ho neupekl? Dřív to bývalo jednodušší, dlouhé zlacené nožičky
germaniových tranzistorů se vzali to kleštiček a vesele se pájelo. Ale co
s timahle malýma mrchama co nejsou ani vidět, chladíte je nějak? Jakou
teplotu má pájka, vyšší a kratší doba přiložení nebo se nebát prohrát při
nižší teplotě?