Re: napájení zařízení z fotovoltanických článků

Vladimír Anděl vaelektronik@mirnet.cz
Pondělí Srpen 14 10:06:35 CEST 2006

Baterky z Feraku muzete dobijet jakym proudem chcete, v tom problem neni. To
samovybijeni maji pomerne male, jen na tohle nebrat NKDU11 (ty do hornickych
baterek). Jsou delane jinou technologii, elektrolyt je jen nasakly v "hadru"
mezi elektrodama aby fungovaly v libovolne poloze. Dneska uz je (snad)
vyreseny problem s karbonizaci a vymenama elektrolytu, na hladinu se dava
specialni olej pro zamezeni pristupu CO2 ze vzduchu.Ale radeji se zeptejte
primo u odborniku, Ing. Petr Striz 558426217 ma na starosti zkusebnu a ten
vam poradi.

Andel

----- Original Message -----
From: "RVsoft" <rvicek@quick.cz>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Monday, August 14, 2006 8:10 AM
Subject: Re: napájení zařízení z fotovoltanických článků

Vladimír Anděl napsal(a):
> (radeji 2 tydny) nevyleze slunicko.Oboji je sranda pri proudech pod 1 mA,
> 100 mA je uz pomerne dost (2,4 Ah za den, baterka alespon 30 Ah). Otazka
je
> jaky akumulator pouzit. Olovo by se nemelo vybit zvlast kdyz mrzne
> (zamrznuti baterky), dlouhodobe vybiti pusobi sulfataci baterky. NiCd ma
> vetsi samovybijeni a trpi na rekrystalizaci elektrodove hmoty (pametovy
> jev), ale pri malem vybijecim proudu bych tohle asi neresil. Jenze bacha,
> nekterych NiCd baterek muze velky krystal prorust az skrz separator a
clanek
> [...]

IMHO dle meho bude nejvetsi problem to, ze baterie musi fungovat pri
teplotach i pod nulou (nevim kde bude umistena, ale asi i vyrazne pod
nulou).

To je problem pro vsechny baterie. Nejvice pro Pb a LiXX systemy.
NiMH bych v tomto pripade asi vubec neresil - velke samovybijeni a
posledni dobou katastrofalni kvalita.

NiCd bude podle mne asi jedina mozna volba - idealni by byla baterie z
clanku FERAK (clanky NKN), ale problem je jakym zpusobem je nabijet -
musi se nabijet pomerne velkym proudem cca 1/4C. Nicmene u tech byste
asi nemusel resit zadnou elektroniku - nabijeji se pomalu jak bezna
olovena baterie a snesou snad vsechno i prebijeni. Mam tady 40 let
starou baterii 12V/40Ah z techto clanku a krome toho, ze je obcas treba
vymenit elektrolyt tak je to bezudrzby a stale s plnou kapacitou.

Jinak prorustani krystalu u uzavrenych NiCd jsem naposledy zazil pred
17lety u fialovych clanku Sunrise 1200mAh - myslim, ze zelene modelarske
clanky Sanyo Cadnica jsou bezproblemove.

Koupil jsem pred casem dva panely velikosti cca A5 a uz jsem nejake
pokusy delal - pocitejte s tim, ze bez primeho slunce je naprosto o
nicem. Chce to mit nejakej graf vykon/osvetleni u toho panelu co kupujete.

V kazdem pripade bych pocital s tim, ze muze prijit na 14 dni "Mordor" a
pojedete vicemene jen z baterie.

Jeste poznamka: mam hodinky Citizen Eco-Drive uz asi 10 let, ktere jedou
na solarni clanek a parametry jsou takove, ze maximalni nabiti je
dosazeno uz po 15 minutach na primem slunci a z plneho nabiti dokazi
fungovat 170 dni v naproste tme.

- --
RadekCX - http://www.cncnet.info