8-bit OS

mk info@mcu.cz
Čtvrtek Srpen 10 16:30:35 CEST 2006

> Samozrejme ze nie, na to su vhodnejsie prostriedky, takisto aj na word
> processing, na desktop publishing, na CAD, na vedecke vypocty, atd. Ale
> ved to nie je vsetko.
>
> Co ten Pascal?
> Prip. cecko by sa nenaslo, ked uz?
> A nejaky debugger (monitor)?
>
> Dobre, uz si si zvykol na NEJAKY sposob roboty, a takisto, ked poviem
> Rabbit (alebo AVR alebo cokolvek ine), predstavis si NEJAKY druh
> "vyrobku". Taky akysi bez oci a usi, len hlava a ruky a nohy. No, mozno
> by to islo aj inak.

> [...]

Tedy nechci byt valecny stvac, ale absolutne nechapu o co tu jako ma jit.

Momentalne sahnu po Rabbitu v okamziku, kdy potrebuji levne a rychle
implementovat do aplikace Ethetnet/TCP-IP rohrani za predpokladu pozadavku
na relativne slusny vykon a se slusnymi rezervami v pameti. To vse mi moduly
s Rabbitem bohate splnuji. Pricemz stezejnim je ale pomer cena/vykon,
dodavane knihovny, relativne slusne rozsireni modulu a par let kusenosti s
numi.

V okamzi kdy do toho zamotam CP/M tak ztracim vsechny jmenovane vyhody a
neziskavam absolutne zadnou vyhodu (prinos). Pohrichu bezne nedelam aplikace
ala "lednicovy robotron" s univerzalnimi moznostmi programovani/pouziti, ale
specializovane jednoucelove aplikace, kde je nejaky "jiny" pristup ponekud
scestny.

CP/M vzniklo v dobe, kdy byl pozadavek na jednoduchy diskovy OS pro 8b CPU.
Do vinku dostal v te dobe spickove HW - I80, max 64kB RAM, FDD,
monochromaticky znakovy/semigraficky display. Stale mluvim o nejrozsirenejsi
verzi CP/M 2.2 (ze ktere vychazel i DOS), ktera neznala nic jako je MMU,
Ethernet, TCP-IP, graficke zobrazeni, mys, HDD - tyto periferie se ruzne
doroubovavaly na predem definovane sluby BIOSu (pripadne se tyto sluzby
nestandardne rozsirovaly jako treba u toho SHARPu, ktery mel grafarnu s CGA
rozlisenim), nebo aplikace pristupovala na specialni HW primo a CP/M
vyuzivala pouze na standardi IO operace.

To co bylo krasne na CP/M v dobe jeho vzniku - prenositelnost programu i dat
a pevne dane rohrani sluzeb je v podstate take jeho nejvetsim omezenim -
stejne jako tomu je u DOSu a v podstate kazdeho "univerzalniho" OS. Nejak se
prilis nepocita se zmenou prvotnich predpokladu (vykon, pamet, periferie,
etc) a postupne se rune "dolepuji" nove features :-)))))

Ono o zastaralosti CP/M mimo jine sverdci i minimalni rozsireni verzi CP/M
3.x (umely uz trochu vic pameti a graficke rozhrani) ci CP/M-86 pro 16b
procesory

A kapitolou samu pro sebe jsou programy pro CP/M Predstav si, ze mas
programovat nejaky system v kompilatoru, ktery je delany pro I80 (nektere
bylo mozne donutit pouzivat Z80 rosireni), nevi nic o MMU pouzitem v
Rabbitech, nezna jeho nove instrukce, etc. Vznikne uzasny vysledek, ktery
sice bude "jiny", ale s prominutim taky vice mene nepouzitelny. Cely Rabbit
bude degradovan na trochu rychlejsi Z80, ale zato bude mit CP/M :-)))))))

S pozdravem
MK