Pípátko na rychlost...

RV vicek.radek@cpost.cz
Pátek Srpen 4 10:12:46 CEST 2006

Pavel Kadečka napsal(a):

> No jestli to nebude kvůli tomu, že když prudce sešlápnete plyn, tak
> spotřeba se zvýší razantně, ale rychlost jen nepatrně. Prostě auto
> "ví", že tak rychle to stejně akcelerovat nebude, tak si dá míň plynu
> - nějaký kompromis mezi spotřebou a zrychlením.

No to je pokroucena predstava. Kdyz seslapnete prudce plyn tak se
nezvysi spotreba nebot spotrebu ridi RJ a ta si to vsechno sefuje.

Velmi zjednodusene to je asi takto:
po seslapnuti plynu se zmeri vychyleni klapky a urci se prutok vzduchu
motorem (zjisti se nesoulad mezi otevrenim klapky a skutecnym prutokem)
a k tomu se spocita doba vstriku. To cele pak koriguje zpetne lambda
sonda a podle toho se delaji korekce vstriku.
Tedy RJ jednotka se vzdy stara o to aby spalovani bylo optimalni na
zaklade udaju z motoru - koneckoncu ono spolehat se na ty kolecka neni
moc spolehlive kdyz se Vam zacne auto treba hrabat ve snehu.

Nektere starsi jednotky mely rezimy, kdy se ignorovalo dobre chovani a v
pripade, ze jste slapnul az na podlahu tak vyradili lambda rizeni a jely
v rezimu bohatsi smesi nad stechiometrickym pomerem, ktere poskytuje
maximalni vykon. Delal to urcite Bosch Monomotronic (mel jsem jej na
Passatu) a Jetronic, kde to pri v pripade bylo znat a pri predjizdeni
bylo citit ze motor zabral.

Mimochodem jsem zvedavy jak dopadne pouzivani systemu DENOX (vstrikovani
kyseliny mocove do vyfukoveho potrubi) u novych naftovych osobnich aut.
Zatim se to pouzivalo jen u nakladaku. Pokud vim tak doplnovani naplni
do systemu bude mozne jen v servisu. :-(

--
RadekCX - http://www.cncnet.info