laboratorni zdroj

Novotný Pavel novotny.pp@atlas.cz
Pondělí Duben 24 13:32:47 CEST 2006

V této konferenci, ale i jinde se požadavky na stavbu laboratorního zdroje
objevují snad co 2-3 měsíce, v bulváru typu AR vychází nějaká ta konstrukce
2x ročně, tak proč mám dojem, že se vývoj v oblasti lineárních laboratorních
zdrojů zastavil někdy v 70 - 80 letech?
Když do vyhledávače zadám spínané, step-down, či jiné heslo vypadne na mě
spousta vzorových řešení, mraky datasheetu a tuny teorie o daném problému.
Když jsem na internetu hledal nějakou podrobnější teorii o "bez
kompromisním" řešení lineární regulace, do svého zdroje, vypadávala na mě
stále notoricky známa řešení někdy z 80 let, vrcholem techniky byl LM723. V
řešení koncového stupně se stále dokola opakují cca tři řešení se všemi
notoricky známými neduhy a nedostatky. Nějakou teorii zaměřenou přímo na
tento problém v elektronické podobě nenajdete již vůbec.

To jsem jediný, kdo chtěl trochu lepší zdroj, zdroj bez "obludné" filtrační
kapacity na výstupu, s nízkým šumem a jemnější regulací a rychlým proudovým
regulátorem? V každém případě jsme si, tak připadal, měření a digitální
řízení s 14bit DAC, 16bit ADC a nějakým MCU od Analogu jsem spíchnul za
odpoledne, step-down předregulaci za tři dny a lineární konec nemám dodneška
odladěn k mé plné spokojenosti.

Omluvám se vím, že tento thead je o jiné kategorii lab. zdroju, jen měřicí
odpory do toho mého bástlu stali asi více než cely zdroj o kterém tu je řeč,
ale nějak mi nedalo si nepostěžovat, i když vím, že si stěžuji především na
svou analogovou neschopnost.

P.N.

Jeste si promyslete jak moc chcete precisni omezovac proudu. Pokud
pozadujete limitaci proudu uz od nekolika mA nebo desitek mA, coz je i
pro zacatecnika potrebne tak se bez linearniho stupne neobejdete. I
takhle maly proud vam hodne soucastek dokaze spolehlive odpalit. Dale
kazdy spinany zdroj obsahuje vystupni filtracni kondenzatory s kapacitou
bezne vetsi nez 100uF, tak musite pocitac s tim ze pri zkratu v
napajenem zarizeni se vam tahle filtracni kapacita vybije, coz zase muze
vest ke zniceni zarizeni.

Hlavnimy parametry jsou vystupni hodnoty napeti, proud, zvlneni, sum,...
vlastni spotreba zdroje je az na druhem miste