elektronicka vodovaha ?

Marek Peca marek@tynska.cuni.cz
Pátek Duben 14 16:24:01 CEST 2006

Dobry den,

> chtel bych si vyrobit nejaky bazmek, "prilozku" k hlinikovy lati, ktera
> by indikovala vodorovnost a kolmost.
> na trhu jsou elektronicke vodovahy, ale ty profi stoji 5kkc a vice a ty
> hobby(1kkc), v ty nemam duveru a navic by mi vyhovovalo
> vetsi rozliseni naklonu nez 3 x led pro jednotlive stavy. vubec me
> nenapada na jakem principu to funguje a jestli je
> stavba neceho takoveho mozna ?

brzy budu resit velmi podobny problem, cidlo naklonu pro robota
Spejbla. Na mereni naklonu se pouziva urcita skupina akcelerometru,
ktere meri i statickou zemskou tizi. Ovsem obavam se, ze jejich
systematicka chyba bude natolik velka, ze jejich pouziti na slusnou
vodovahu je nemyslitelne.

Sam bych ale rad mel cidlo co nejpresnejsi, uvazoval jsem i o
doplneni akcelerometrickeho udaje nejakym jinym zdrojem, ktery by
napriklad nemel tak rychlou odezvu, ale s mensi systematickou chybou.
Napadlo me vzit nadobku s vodivou kapalinou, po stranach mit pod
lakovou izolaci nekolik svislych prouzku polepu, napr. 8, a merit
kapacitne vysku hladiny vuci jednotlivym polepum (napriklad
synchronni detekci).

Dalsi moznosti by bylo elektrifikovat skutecnou vodovahu. Napriklad
ten uzasny dvourozmerny typ, kde pod vodorovnym kruhovym sklickem
jezdi bublinka do vsech stran (napr. CCD kamerou :-D).

Ostatnich moznosti se da vymyslet rada --
co takhle napriklad "elektronicka olovnice"? 1kg kladivo
prisroubovane k potenciometru. Ted jen kapnout na ty pouzitelne.

Pekny den preje Marek P.