Usporky (Was: Osram nebo Philips)

Jan Waclawek wek@evona.sk
Čtvrtek Duben 13 09:50:09 CEST 2006

Miroslav Sinko wrote:
> popisat bez RGB-metra :-| ak nieco tak vobec existuje :-)

Samozrejme ze existuje a vola sa to spektrofotometer.
V principe ide o monochromator (hrubo povedane mriezka na rozklad svetla
a strbina na vybratie casti z toho spektra) a za nim nejaky kalibrovany
sirokospektralny fotocitlivy prvok.

> Takze ten moj vyraz "prirodzena farba" vychadzal z takychto
> subjektivnych negativnych a aj, v prechadzajucich spravach popisanych,
> pozitivnych skusenosti s niekolkymi usporkami oproti X(desatroci)-krat
> dlhsiemu vnimaniu svetla ziaroviek :-)

Zakladny problem ziariviek (a vybojok, co je to iste) je, ze bud v nich
svieti priamo plyn, v ktorom prebieha vyboj (=ciarove spektrum, hovorim
teraz najma o Na vybojke), alebo tam svieti Hg (dnes v ramci ROHS nieco
ine, ale neviem co), co sice ma tiez ciaove spektrum, ale vacsina sa
vyziari niekde v UV oblasti, a do viditelnej sa "prevadza" luminoformi.
Vacsina luminoforov ma tiez pomerne uzke vyzarovacie spektrum, nemozno
to sice nazvat ciarou ale je to jeden alebo niekolko pomerne ostrych
pikov, takze sa luminofory skladaju. No a podla toho ako sa namiesa mix
luminoforov, tak v spektre ziarivky je niekolko pikov a ich vzajomny
pomer urcuje tu "teplotu".

Ziarovka a slnko ako tepelne zdroje maju to spektrum patricne
"rozmazane" a to sa sadou luminoforov imituje dost tazko.

wek