FATka na USB flashdisku

Aleš Novák ales.novak@t-email.cz
Neděle Duben 9 15:45:00 CEST 2006

D> Jaktoze nejde pouzit FAT32 na disky mensi nez 512 MB ?

D> Vysledek meho dvouminutoveho snazeni:

C:\>>chkdsk g:
D> Systém souborů je typu FAT32.
D> Sériové číslo svazku je 4439-0B77
D> Systém Windows ověřuje soubory a adresáře...
D> Ověření souborů a složek je dokončeno.
D> Systém Windows zkontroloval systém souborů a nezjistil žádné potíže.

D>   105 265 664 bajtů celkem
D> Volné místo na disku:   105 265 152 bajtů

D>           512 bajtů v každé alokační jednotce
D>       205 597 alokačních jednotek na disku celkem.
D>       205 596 volných alokačních jednotek

Presne tak. O typu FAT rozhoduje jen a pouze pocet clusteru.
viz str. 15 drive zmineneho dokumentu:

If(CountofClusters < 4085) {
/* Volume is FAT12 */
} else if(CountofClusters < 65525) {
    /* Volume is FAT16 */
} else {
    /* Volume is FAT32 */
}

Takze zalezi jen na tom, kolik jste schopen na mediu vytvorit
clusteru.
Na me 64MB MMC karte muzu vytvorit i FAT32 (pocet clusteru je 123471).
Na mensi karte uz se neda dosahnout minimalniho poctu clustru pro
FAT32.
Na druhou stranu muzu naformatovat 1GB na FAT16 (pocet clusteru je
63470). Na vetsim mediu uz nevytvorite vetsi clustery, takze jich musi
byt vice. Tedy to musi byt FAT32.

Vsechny experimenty jsem delal na prikazovem radku (WinXP).
Napr.: 64MB na FAT32: format j: /fs:fat32 /a:512
       1GB na FAT16: format k: /fs:fat /a:16k

BTW: co pouzivate na zkoumani medii?
Ja pouzivam program "Runtime's DiskExplorer".

Novalex