Publikovani schematu

Pavel Kadečka pavel.kadecka@gmail.com
Pátek Duben 7 19:25:09 CEST 2006

2006/4/7, MK <info@mcu.cz>:

> No v AR a v archivu teto stebetarny tak rok dva zpet, to jsem sem pro
> pobaveni par perel poslal
>
> S pozdravem
> MK

Jelikož opakování je matka moudrosti a ten mejl jsem si uložil, tak si
dovolím přeposlat, co Kosťa tehdy napsal:

Je to uz davno, pradavno, v dobach kdy nekodovane MMDS z Zizkovske
veze bavilo pulku naroda.
Nekterym lidem se znelibilo, ze pohrichu to ta pulka naroda neplati,
ale v duchu litery zakona si to
proste jen prijima. I jali se zamezit temto nekalym rejdum a jednoho
sychraveho uterniho odpoledne
oblibenou MMDSku zakodovali. Ovsem se zlou se potazali - zlate ceske
rucicky si dovedou poradit :-))))

No a moje malickost si dovolila tu drzost, ze pustila do Amaterskeho
radia clanecek o tom jaka metoda
kodovani je pouzita, kde jsou k tomu dostupne informace, jake
patentove cislo ma ten systemek, etc.

Pak na me delali chvilku bububu, skouseli pravniky, protipiratskou
unii, vyzrazeni obchodniho tajemstvi
a par dalsich strasaku. Tedy ne ze bych se toho nejak leknul, ale pani
vydavatele se strachy posadili
na zadek a zbyvajici clanky proste stopli :-))) I tak jsem si dovolil
pustit ven jeden z dopisu, kterymi
jsem byl pocten s par radky komentare :-)))))

Ale to je uz opravdu davno, nekdy v 99tem roce - je to jeden z mych
poklesku z mladi :-)))

S pozdravem
MK

PS: Mhh, tak jsem texty nasel - mate je tu pro pobaveni :-))))

Černé úterý na nebí MMDS

Úterý 1.6.1999 byl den připomínající černý pátek na NewYorské burze
všem majitelům přijímačů MMDS. V tento den společnost KabelNet
zakódovala vysílání svých programů a všem nelegálním posluchačům zbyly
jen oči pro pláč, obrazovka plná neidentifikovatelných objektů a
krásna anténa nasměrovaná na žižkovský vysílač. Mnoho novin a časopisů
již tuto zprávu přineslo. Se čtvercem uplynulých dnů rostl jak počet
odhadovaných nešťastných majitelů na stránkách těchto periodik, tak
počet zcizených dekóderů instalovaných v místech s rozvodem kabelové
televize. Formou JPP (jedna paní povídala) se začaly šířit zaručené
zvěsti, jak TO je kódované, kde je možné sehnat dekóder. Na stránkách
Anonce je možné nalézt inzeráty nabízející pirátské dekodery. Po vzoru
Blesku, Reflexu, Večerní Prahy a dalších se i náš bulvární plátek
rozhodl přispět svojí troškou do mlýna.

Kódovaní
Je použit originální a patentově chráněný systém MultiCipher americké
firmy California Amplifier. Jedná se o poměrně složitý a svou
myšlenkou přímo geniální způsob zakódování všech vysílaných kanálů. Na
straně vysílače jsou videosignály všech kanálů nejprve přivedeny do
zvláštního zařízení - "frame synchronizer", kde je zajištěna vzájemná
synchronizace všech řádkových i snímkových impulzú pro všechny kanály.
Následně je synchronizační směs z videosignálu odstraněna. Videosignál
je dále běžně zpracován a odeslán do vysílače. Ale až na drobnou
vyjímku - do jednoho kanálu je namodulován speciální datový tok o šíři
140.625 kB, který obsahuje informace potřebné k obnovení synchronizace
na straně dekóderu. Kromě toho jsou přenášeny i povely, které slouží k
odblokování či zablokování každého jednotlivého dekóderu. Každý totiž
obsahuje jedinečné výrobní číslo uložené v interní paměti. Horlivci,
kteří zcizili dekóder někde ze střechy, již jistě chápou proč mají na
obrazovce šm!
ouhy a né oblíbený pořad. Další přenášenou informací je kód oblasti -
dekóder dovezený z USA v Praze určitě fungovat nebude. Jen pro
zajímavost: držel jsem v ruce originál dekóder u kterého majitel
tvrdil, že mu byl dovezen ze zahraničí a přitom měl na krabičce
nálepku s emblémem ČTÚ.

Dekódování
Nic snažšího, z datového toku je zjištěna informace o poloze
synchronizace, procesorem je synchronizační směs vygenerována a pomocí
jednoduchého širokopásmového zesilovače s řízeným ziskem amplitudově
namodulována na všechny kanály zároveň. Jak prosté milý Watsone. Ale.
Právě to ale. Je nutné vybrat kanál na kterém jsou přenášena data, je
nutné data demodulovat a převést do digitální formy Vlastní přenosová
rychlost je poměrně dost vysoká. Je nutné synchronizovat vlastní
hodinový kmitočet procesoru s přenášenou informací o synchronizaci
videosignálu - rozdíl jedné mikrosekundy představuje na obrazovce s
uhlopříčkou 51cm posunutí začátku řádku o téměř jeden centimetr. Takže
technicky opravdu nic triviálního.

Dekódery
Ve své podstatě je uvedený princip velmi odolný proti pirátským útokům, ale...
Opět to ale. Ale " Zlaté české ručičky" umí a našly hned několik cest
jak uvedené problémy vyřešit..
1. Rychle se objevily dekódery zařazené do videocesty využívající
skutečnosti, že synchronizační směs je nahrazena konstantní úrovní
signálu mezi 30% až 100% bílé. Pomocí jednoduchého okénkového
komparátoru, monostabilních klopných obvodů a čítačů je možné
regenerovat synchronizaci. Konstrukčně snadné, problematické nastavení
a udržení v provozu. A velmi nepohodlné pro uživatele vzhledem k
nutnosti zpracování videosignálu.
2. V těsném závěsu následovala zapojení detekující "burst" a na
základě výše uvedeného popisu kaskady MKO a čítačů opět generující
synchronizaci. Konstručně opět nijak náročné a také se všemi
nedostatky uvedenými výše.
3. Konstrukce využívající do důsledků uvedený popis kódování a
zpracovávající přenášenou digitální informaci. Technicky velmi náročné
řešení, ale pro uživatele prostě jen černá krabička zařazená do
anténího svodu , naprosto transparentní, nepřinášející žádné problémy.

V příštím čísle se pokusíme přiblížit řešení právě podle posledního
bodu. Pokud ovšem vyšší moc, vydavatel nebo KabelNet nezasahne.

Dekódování vysílání MMDS
Část 1.

V minulém čísle jsme slíbili popis dekódování vysílání programů TV
firmy CabelNet v pásmu MMDS. Nepřinášíme zatím konstrukční popis
vlastního dekóderu - až snad příště. Prozatím tedy jen popis
originálního dekóderu

Blokové schéma dekóderu je na Obr1. Vstupní signál z přijímače MMDS -
kabelového rozvodu vstupuje do dekóderu přes vstupní
zesilovač-atenuátor 1. Ten slouží k zeslabení vstupního signálu, aby
detekční obvody falešně neidentifikovaly úroveň vymazání
synchronizační směsi jako úroveň synchronizačních pulsů. Signál dále
postupuje na atenuátor 2, kterým je společně pro všechny kanály
obnovována úroveň zatmívání. Následuje další atenuátor 3, který
obnovuje opět pro všechny synchronizační směs. Za vstupním atenuátorem
1 je signál odbočen do vf zesilovače 4. Zesílený signál je přiveden do
směšovače 5, kde je směšován ss signálem z místního oscilátoru 6.
Výsledkem směšování je první mezifrekvence 186Mhz. Oscilátor 6 slouží
k naladění kanálu s přimíchanou datovou informací. Oscilátor je laděn
frekvenční syntézou 7 procesorem 18. Signál první mezifrekvence je ze
směšovače 5 veden přes pásmovou propust 8 na druhý směšovač 9, do
kterého je přiváděn signál z druhého místního oscilátoru!
10. Výsledným produktem je druhá mezifrekvence 10.7 Mhz. Oscilátor 10
je opět laděn frekvenční syntézou 11 procesorem 18. Ve své podstatě je
zbytečný, stačil by oscilátor s pevným kmitočtem, ale je to jednodušší
a levnější než použít krystal se speciální, nestandardní frekvencí.
Signál druhé mezifrekvence je prochází klasickými keramickými filtry
12 a 14 a je zesílen v zesilovačích 13 a 15. Následuje kvadraturní
detektor 16 a úprava úrovní v komparátoru 17. Signály RSSI z
kvadraturního detektoru a DATA jsou přivedeny na řídící mikroprocesor
18. Hodinový kmitočet pro procesor 18 je generován pomocí VCOX 20, ten
je pomocí AD převodníku 19 dolaďován na přesnou frekvenci. Nutnost
tohoto dolaďování je dána skutečností, že procesor generuje kompletní
synchronizační směs a tu je nutno přesně synchronizovat s dekódovanými
daty.

Dekódování vysílání MMDS
(Bu, bu, bu, to se nedělá)
Část 3. a asi poslední

Za okny nám již téměř deset let zuří kapitalismus. Na dveře nám klepe
konec tisíciletí. A ze všech stran jsme ubezpečováni o nepřeberném
množství svobod, kterých se nám dostává. Jednou z těchto svobod je i
právo svobody projevu a právo informovat, případně být informován.
Člověk by se tedy i v celku oprávněně mohl domnívat, že v propadlišti
dějin vedle vlády jedné strany, STB, monstrózních pomníků a pompézních
všelidových veselic zmizí i samozvaní cenzoři. Asi jsem však příliš
naivní. Místo pokračování řešení vcelku zajímavého technického
problému přináším doslovný obsah dvou dopisů, kterými byla poctěna
redakce AR.
Nehodlám vést polemiku o obsahu těchto dopisů, to přenechám erudovaným
právníkům, jen si dovolím pár postřehů a dojmů.

1. Získal jsem pocit, že každý dobrý skutek musí být po zásluze
patřičně potrestán.
2. Nikdo z autorů citovaných dopisů se mě nepokusil kontaktovat na
e-mail adrese kosta@iol.cz, ale přesto jsem osočován, že pro mě z
neznámých, ale pro všechny ostatní z pochopitelných důvodů, záměrně
utajuji svou totožnost.
3. Informace, zveřejněné v předcházejících dílech, ač jsou běžně
dostupné všem uživatelům Internetu (je jen otázkou chuti a snahy tyto
informace získat), jsou prezentovány jako předmět obchodního tajemství
a je tvrzeno - cituji: "nejsou ani v odborných kruzích běžně
dostupné".
4. Věta: "Je vysoce pravděpodobné, že autor článku získal informace ze
zdrojů úzce souvisejících s trestnou činností" oprávněně kandiduje na
hlubší rozbor. Citlivější duše by se mohla cítit dotčena, duši otrlou
to vlastně ani nemůže překvapit. Pokud již operujeme na poli
pravděpodobnosti, přímo se podbízí myšlenka o "vysoké pravděpodobnosti
příznaku profesní deformace".
5. Přiznám se, že mě po přečtení těchto dopisů nešokoval bonmot
výkonné ředitelky ČPU (České protipirátské unie) o neserióznosti
Internetu jako informačního média. Ani mě nepřekvapilo její tvrzení o
nelegálním zdroji informací, i když tímto zdrojem byly WWW stránky
výrobce a Patentového úřadu USA.
6. Rád bych poznal člověka, který po přečtení předcházejících dílů
sestavil funkční dekoder. Pak bych byl asi nucen akceptovat tvrzení,
že se jedná o popis konstrukce, o stavební návod.
7. Nejsem vášnivým divákem TV, trvalé bydliště mám mimo dosah vysílání
MMDS a mám předplacenou plnou nabídku kabelové televize. Problematice
jsem se věnoval z pohledu konstruktéra, kterého zaujalo technické
řešení širokopásmového kódování TV vysílání. Autory dopisů, přesně v
duchu hesla "Time is money", mi je však přisuzována jistá přízemní
motivace. Nu což, nejsme všichni z jednoho těsta, tudíž né vždy platí
stará lidová moudrost: "podle sebe soudím tebe".
8. Nechci brát provozovateli MMDS chuť do života, ale v současném
právním prostředí může každý občan přijímat a zpracovávat radiové
spektrum pro svou potřebu podle vlastní libosti. Napadá mě jediné
řešení: Znemožnit příjem MMDS neoprávněným osobám. Ale ouha - máme tu
další, velice zajímavý, technický problém. Podotýkám technický, zatím
stále ne právní.
9. Pro úplnost uvádím zdroje z kterých jsem čerpal:
- WWW stránky firmy California Amplifier:
www.calamp.com/wireless/wirelesssection
- WWW stránky US Patent&Trademark Office: www.uspto.gov/access/search-num
- United States Patent number: 5,682,426

Věřím, že čtenářská obec je značně zklamána obsahem tohoto článku. Že
nejsou přiblíženy další technické detaily, ale že je zde rozváděna
naprosto neplodná komunikace s právníky.
Co napsat na závěr. Jímá mě hrůza, právě jsem se začal věnovat GSM
technologiím. Co na to firmy podnikající v této oblasti. Je jich víc,
mají větší kapitál, větší zisky, a asi i lepší právníky. Kostíčku, měl
jsi se hůř učit, mohl jsi mít pěknou chromovanou lopatu a klid. I když
kdo ví ?

Dopis první, od firmy HBO Česká republika, spol. s r.o.

Adresováno k rukám šéfredaktora časopisu "Amatérské rádio".

Re: Článek "Černé úterý na nebi MMDS"

Vážený pane šéfredaktore,

ve Vašem čaasopisu "Amatérské rádio" číslo 7/1999 byl na straně 22
uveřejněn článek pod názvem "Černé úterý na nebi MMDS". Z obsahu
uvedeného článku a zejména pak z příslibu uvedeného v posledním
odstavci tohoto článku vyplývá zjevná snaha jeho autora o osvětlení
způsobu kódování v systému MMDS a poskytnutí návodu k sestrojení
dekodéru pro vysílání MMDS provozovaného na území hlavního města Prahy
obchodní společností Kabel Net Holding, a.s.
Chci Vás tímto upozornit na skutečnost, že obsah tohoto článku
zasahuje závažným způsobem do práv společností HBO Česká republika,
spol. s r.o. a Česká programová společnost spol s r.o., které
vytvářejí programy známé jako HBO, Max 1 a SuperMax.
Zároveň dochází k vážnému poškozování práv provozovatele MMDS, jakož i
ostatních kabelových operátorů, kteří provozují své systémy v dosahu
signálu MMDS. V neposlední řadě jsou vážným způsobem poškozována práva
samotných autorů a vykonavatelů jejich práv.
Proto Vás laskavě žádám o to, abyste se zdrželi publikování
jakýchkoliv článků obdobného charakteru. Tím mám zejména na mysli
příslib dalšího pokračování článku jeho autora označeného e-mail
adresou kosta@iol.cz, který z pochopitelných důvodů raději neuvádí své
celé jméno.
Nemusím připomínat, že ve Vašem případě již došlo k jednání, které je
v rozporu s "tiskovým zákonem". Rovněž považuji za důležité
konstatovat, že ve Vašem časopisu postrádám uvedení jména šéfredaktora
a jeho zástupce.
Pevně věřím, že pochopíte vážnost situace a nebudete nadále otiskovat
šlánky podobného charakteru. Pokud byste však pokračovali v takovém
jednání, byli bychom nuceni ve věci podniknout rázné právní kroky.

S pozdravem

Antonín Hedrlín,
právní zástupce

Dopis druhý, od Kabel Net Holding, a.s., adresovaný vydavateli
Amatérského radia.

Věc: článek "Černé úterý na nebi MMDS"

Vážený vydavateli,

v sedmém čísle Vašeho časopisu se na straně 22 objevil článek nazvaný
"Černé úterý na nebi MMDS" s adresou kosta@iol.cz namísto podpisu
autora. Tento článek obsahuje technické údaje o způsobu kódování
komerčního soukromého vysílání naší společnosti a zároveň předkládá
čtenáři jistý návod k překonání ochranného kódu tohoto vysílání. Na
závěr slibuje čtenářům bližší popis konstrukce dekodéru pro
zpřístupnění placeného vysílání Kabel Net.
Uvedené technické údaje o způsobu kódování a jeho překonání jsou
obchodním tajemstvím vysílatele a nejsou ani v odborných kruzích běžně
dostupné. Je vysoce pravděpodobné, že autor článku získal informace ze
zdrojů úzce souvisejících s trestnou činností. V současné době
spolupracuje společnost Kabel Net s Policií ČR na vyšetřeování trestné
činnosti, jejímž následkem mohlo dojít k prozrazení takových
informací. Možná souvislost s článkem ve Vašem časopise bude v
nejbližší době prověřena.
Kabel Net Holding, a.s. zavedl kódování signálu svého vícekanálového
televizního signálu, aby ochránil kromě svýh zájmů též oprávněné zájmy
majitelů příslušných autorských práv, výrobců zvukově-obrazových
snímků a výkonných umělců. Zveřejněním technických údajů ohledně
tohoto ochranného kódu dochází k vážnému zásahu do práv všech těchto
oprávněných osob, kterým také právní předpisy umožňují podniknout
právní kroky na svou obranu.
Důrazně Vás tímto upozorňujeme, že uveřejňování informací o kódování
našeho vysílání a návodů na jeho dekódování je v rozporu s příslušnými
ustanoveními jak obchodního zákoníku, tak i tiskového zákona. Žádáme
Vás tudíž, aby Vaše vydavatelství zamezilo dalšímu uveřejnění
podobných informací.

V Praze dne 9. srpna 1999

Zůstávám s pozdravem

Helena Berdychová
právní oddělení
Kabel Net Holding, a.s.

Pozn. redakce:

Na základě uvedených dopisů bylo po dohodě s vydavatelem do právního
vyřešení dané problematiky pozastaveno uveřejňování dalších dílů
seriálu o vysílání v pásmu MMDS.