Dieletricka antena ?

Novotný Pavel novotny.pp@atlas.cz
Středa Duben 5 21:29:50 CEST 2006

>zobrat knizku a trosku so pozret teoriu vlnovodov

Jakou knihu v cestine , respektive v anglictine by jste doporucil?

Dekuji

Skor ako simulaciu a hranie sa s obrazkami v "draho kupenom" programe by
som na zaciatok mozno doporucil zobrat knizku a trosku so pozret teoriu
vlnovodov :-)
Strucne zhrnute: V kazdom vlnovode sa siria rozne mody (TE, TM...) a
tieto sa daju vybudit tak, ze sa vybudi niektora zlozka ich pola. Ako
konkretny priklad mozeme napriklad zobrat priklad :-) modu TE10 v
obdlznikovom vlnovode. Zlozky elektromagnetickeho pola je mozene vidiet
na obrazku http://kre.elf.stuba.sk/studium/mvt/folia07.pdf
Ked ho chceme vybudit prislusny mod musime vybudit niektoru jeho zlozku.
Bud elektricku, alebo magneticku. Elektricka zlozka sa da vybudit napr.
antenou, ktora ma elektrocke pole v smere silociar elektrickeho pola
modu TE10, magneticka zlozka napr. sluckou, ktora ma magneticky
komponent rovnobezny so silociarami magnetickeho pola.
Tazko sa to hovori, ale skuste nad tym porozmyslat. Potom si vezmite
nejaku antenu, nakreslite si jej rozlozenie pola a porozmyslajte ako ju
namontovat do vlnovodu tak aby tam vybudila nejaky mod.
Kruhovy vlnovod je znazorneny na obrazku
http://kre.elf.stuba.sk/studium/mvt/folia11.pdf. Zakladny mod v kruhovom
vlnovode je TE11. Porovnajte si silociary jeho pola a malu antenku,
ktora sa strka do takehoto vlnovodu.
Vlnovod naplneny materialom s er alebo ur vacsim ako jedna "zvacsuje"
jeho elektricke rozmery, t.j. znizuje kriticku frekvenciu. Inymi slovami
vlnovod je pre rovnaku frekvenciu mensi ako keby bol naplneny
vzduchom/vakuom.
Pokial ide budenie, jeden koniec vlnovodu je obycajne uzavrety skratom
pre niektoru zlozku jeho pola. Obycajne je to vodiva doska, t.j. skrat
pre elektricku zlozku. V tomto mieste vznikne uzol elektrickeho pola
(nula) a maximum magnetickeho pola.
Ako som uz spominal antenka v nejakej vzdialenosti od takehoto skratu
bude budit elektricku zlozku pola vsetkych modov, ktore maju v danom
mieste a smere elektricku zlozku. Amplituda pole ma sinusove rozlozenie
(stojata vlna). Jednoduchou logickou uvahou dojdeme k zaveru, ze
maximalna ucinnost budenia pola bude ak takuto antenku umiestnime do
maxima elektrickeho pola, t.j. lambda/4 od skratu na konci.
To iste samozrejme plati pre slucky a ine mody, snazil som sa to
vysvetlit jednoducho, takze znalci problematiky prepacia nepresnu
terminologiu.
b.