castecne potlaceni postranniho pasma

Marek Peca marek@tynska.cuni.cz
Pátek Září 30 18:57:39 CEST 2005

Zdravim,

> Napadlo me, jak by se (mozna) dal snizit sum sterea na VKV. Slozka S
> (rozdilova) se moduluje na 38 KHz a prenaseji se obe postranni pasma. Pri
> tom to horni (38-54 KHz) je podstatne sumove horsi nez spodni (23-38 KHz).
> Pri tom napr. TV vysila obraz s castecne potlacenym postrannim pasmem a
> dokazou pri tom zachovat rovnou frekvencni i fazovou charakteristiku.

mozna se pletu, ale v tomto pripade oboustranne (DSB) modulace
rekonstruujeme signal ze dvou pasem, jak rikate, jednoho horsiho a
jednoho lepsiho. Pokud byste moduloval s druhym pasmem potlacenym
(VSB ci SSB [to by asi slo, VSB se snad delalo jen kvuli diodove
detekci, ne? pilotni nosnou stejne u FM mame]), rekonstruoval byste
pouze z jednoho pasma.

Predstavme si, ze modulujeme do dvou pasem (DSB), tak jak to u
stavajiciho sterea je. Mejme kazde pasmo o shodnem vykonu S0 zasumeno
ruznym mnozstvim (vykonem) sumu N1, N2. Predpokladejme, ze se jedna o
bily, tj. nekoherentni sum. Je velkou otazkou, do jake miry je toto v
pripade FM modulace pravdou -- mozna vubec ne, ale to ja nevim.
Potom pri demodulaci dochazi k scitani uzitecneho signalu koherentne,
tedy "ve fazi". Naproti tomu sum je s cimkoli krome sebe sameho dle
predchoziho predpokladu nekoherentni, proto nedojde ani k vzajemnemu
posileni, ani k potlaceni vykonu (slozky jsou "ortogonalni").

Pokud dobre pocitam, vysledny pomer signal/sum pri DSB modulaci bude
S/N = sqrt((S0 + S0)^2/(N1^2 + N2^2)) = sqrt(4*S0/(N1^2 + N2^2)).
Pokud toto plati, dosahnu s DSB (sig/sum S0/N1, S0/N2) lepsiho
vysledku nez s SSB (sig/sum S0/N1) v pripade, ze N2 < sqrt(3)*N1,
tedy pokud je sum v horsim pasmu ne vic nez 3x vyssi amplitudy, nez v
lepsim.

Pokud jsem to nekde zvoral, opravte me.

Pokud jsem to nezvoral, je stale otazkou, jak se na sumovych pomerech
projevi FM modulace. A take, nakolik bude belost sumu dodrzena.

Pekny vecer preje Marek P.