uprava ATX zdroje na nabijecku (auto)baterie

mjfox@centrum.cz mjfox@centrum.cz
Úterý Září 27 08:49:02 CEST 2005

Kdyby to nekoho zajimalo, moje poznatky okolo prestavby ATX zdroje na nabijecku - na sekundaru jsem vyhazel uplne vsechno az na vetve +5V a +12V. Nebylo to az tak moc potreba, ale ty soucastky se muzou hodit ;-) Pak jsem nasel zpetnou vazbu z +5V a +12V --> radsi jsem tam nechal obe vetve, aby se uplne nerozhodila ta zpetna vazba. Je tam totiz z 5V asi 5k odpor a z 12V asi 47k, pokud se pamatuju - je videt, ze zdroj stabilizuje hlavne tu +5V vetev. Oba ty odpory se sbihaji v jednom miste a proti zemi je opet asi 5k odpor - takze je tam cca 2,5V a to je privedeno primo na nohu TL494. Oba ty zpetnovazebni odpory 5k a 47k jsem na konci, kde jsou spojeny, vyletoval a "podlozil" je 5k trimrem (a myslim ze jeste odporem, ale uz nevim jak velkym). Pred ozivovanim je potreba ho stahnout na nulu, aby napeti nebylo hned po zapnuti moc vysoke.

Filtracni elyty na 5V vetvi byly na 10V, tak jsem je tam nechal, na 12V vetvi byly na 16V, vymenil jsem je za typy na 25V - aby tam byla vetsi rezerva. Neni potreba nejak zvlast filtrovat, tak muzou byt mensi kapacity nez puvodni elyty.

Na zdroji je potreba vyradit "prepetovou" ochranu - pokud to neudelate, tak po zvyseni 12V vetve nekam k 15V zdroj vypne.

Dal jsem zapinaci fous natvrdo uzemnil a na sitovy privod dal vypinac. Na krabici jsem umistil jednoduche panelove meridlo vykuchany je z nejakyho staryho magnetaku, pri 70mV dava plnou vychylku, odpor ma 1,6kohm. Udelal jsem z tenkeho dratu bocnik (kupodivu jsem se celkem trefil) a pouzivam to meridlo jako ampermetr. Ono vlastne nema zadnou poradnou stupnici, ale pro informaci "nabiji se asi 5A plus minus 1A" to staci. Zkalibroval jsem to pomoci multimetru - rozsah 10A.

Ja jsem si to jeste zkomplikoval, ze jsem vyndal pohotovostni zdroj - byl na extra desticce, tak jsem si rek, ze by se moh nekdy hodit ;) Musel jsem tam pak dat misto nej klasicky maly trafo.

Na +5V je ve zdroji umela zatez - odpor (asi 100ohmu), vsichni vime, ze spinany zdroj nesmi bezet naprazdno, proto je v kazdym ATX zdroji minimalni zatez. Na +12V je misto ni ventilator, ktery se po uprave bude tocit o dost rychlejc. Pokud ho tam chcete nechat, dejte do serie s nim odpor. Pokud ho tam nechcete (vzhledem k tomu, ze ze zdroje se bude brat nejakych 5A, coz je 60W - zlomek jmenoviteho vykonu, takze vetrak asi ani nebude potreba), nahradte ho odpovidajicim odporem, jinak pri behu naprazdno by se mohly dit psi kusy.

A jeste neco - pokud bude nabijecka vypnuta a baterie pripojena, tak potece proud opacnym smerem, coz poznate podle toho, ze se bude tocit vetrak a svitit kontrolka (pokud jste si ji tam dali jako ja). Vetrak bere asi 100-150mA, muze to slouzit jako informace o stavu baterie - na kolik klesne napeti pri male zatezi... Ale je to spis nezadouci, takze vystup je vhodnejsi oddelit diodou (dimenzovanou na potrebny proud, pripadne muze byt na chladici).

Nesmime ani zapomenout na to, ze plechova krabice je spojena s minus polem (0VDC), takze pokud si skrtnete svorkou z plus polu o kryt, hodi to peknou jiskru a muze se i znicit nektera polovodicova soucastka. Takze rozhodne se vyplati vystup opatrit pojistkou nejlip jednoduse vymenitelnou.

P.K.