MirneOT: doporucte akumulatory

Radek a Petra Vickovi rvicek@quick.cz
Čtvrtek Září 22 08:53:38 CEST 2005

> Dle mych zkusenosti je to tim, ze se stale nabiji tak malym
> proudem. Pak se zveda vnitrni odpor a pri nabijeni je na
> clancich velke napeti - diky tomu nektere nabijecky hlasi
> vadny akumulator.

Tohle je, ale problem nabijecky ne clanku.

> Daleko jsou doby, kdy se nabijelo vyhradne desetinou kapacity
> a pak se vybijelo vetsim proudem.
> Dnes je to vetsinou opacne - nabiji se vetsimi proudy ,
> vybiji vetsinou mensimi ( mp3 playery, radia atd..)

Takhle se to mozna dela, ale je to spatne z hlediska pouziti. Jako optimalni
se doporucuje "co ven to dovnitr" - samozrejme to berte s rezervou. Tedy
pokud vyzaduji vysoke proudy pri odberu tak nabijet tak co jeste clanek
snese. Pokud chci male samovybijeni a jsou male odbery tak nabijet klidne
1/10C.
Tahle teorie vychazi z toho jak velke krystaly se tvori na elektrodach - pri
pomalem nabijeni velke, ktere maji malou plochu (nedaji takovy proud), ale
jsou stabilnejsi (mensi samovybijeni) a samozrejme naopak.
To je i duvod proc napr. modelari nabijeji pohonne clanky (nelze srovnavat s
beznymi typy) treba i 5C. Naopak modelarske vysilace se zasadne nabijeji
spis 1/10C - to ma krome duvodu maleho samovybijeni jeste i ten ze se clanky
neustale dorovnavaji - ten maly proud tem uz nabitym nevadi.

Ja vsechny NiMH po vybiti okamzite nabijim a nechavam lezet a pred pouzitim
nedobijim. Take se mi stane ze na nejakou sadu zapomenu a lezi treba ctvrt
roku - rozhodne je i po teto dobe pouzitelna - tedy tak ze treba ve fotaku
mne to nijak neomezuje vyrazne nizsi dobou chodu.

>  Alespon jednou za cas je treba provest nabijeni s proudem
> treba 1-1,5 C a pred  uplnym nabitim prejit na treba 0,2-0,4
> C . I kdyz clanek ( vyrobce)  primo nepodporuje nabijeni
> proudem 1C a vyssim, pokud ho  takto nabijite a  "
> neprebijete" clanku to neuskodi. zaroven  je treba hlidat
> teplotu, ktera velmi skodi. Mam vyzkouseno, ze mnoho clanku,
> ktere byly vyrazeny z provozu diky tomu, ze je nabijec
> odmital, jdou vyse popsanym zpusobem uvest zpet do chodu.
> Tedy pokud nebyly vyslovene ve zkratu.

Jak jsem psal - tohle je problem nabijecky - ne clanku.

RadekCX