[AUTO] spalovaci motor

Pavel pavel_t@centrum.cz
Neděle Září 18 21:02:40 CEST 2005

> Mam 4 taktni 4 valcovy zazehovy motor...
>
> Jak tam dochazi k praci?  Po jednom valci nebo 2 a 2 ?

po jednom, tento motor ma 4faze (takty) pro kazdy valec, jsou to v tomto
poradi: sani, komprese, expanzne(na jeho zacatku je zazeh/vznet), vyfuk.
Jedina cinna faze je expanze, na ostatni pracuji dalsi valce pripadne
setrvacnost.
Takze to chronologicky vypada takto:

valec/faze	1.	2.	3.	4.
1.		sani	komp	exp	vyfuk
2.		vyfuk	sani	komp	exp
3.		exp	vyfuk	sani	komp
4.		komp	exp	vyfuk	sani

A aby to nebylo tak jednoduche tak v praxi jsou nejcasteji valce v
poradi 1-3-4-2. Pro vice/mene valcove motory plati ze valec musi projit
vsechny faze, pouze se lisi doba necinosti motoru jako celku.

Pokud Vas k tomuto dotazu vedlo to, ze jste videl motor ktery pali do 2
valcu soucasne (napr. Felda 1.3MPI) tak to neni nic divneho, jedna
svicka pali bez uzitku do vyfuku, druha uz do stlacene smesi, princip
pouzity poprve uz nekdy ve 30tych letech 20stoleti ne-li drive.

Pavel

P.S. spravne oznaceni je takty ale ja jsem si nevim proc zvykl na
oznaceni faze, prosim nekamenovat.