RE: Jaký programovací jazyk ve výuce?

Jiri Foldyna jiri.f@avizo.cz
Čtvrtek Září 15 17:39:37 CEST 2005

Dobry den,

> Prectete si dalsi prispevky, profik nejsu a s velkou pravdepodobnosti
> nebudu:), protoze informatiku proste nedelam! Az na jiste casti:).

Prominte mi tedy prosim otazku: proc se vyjadrujete k vecem, kterym, jak sam
tvrdite, nerozumite ? Nejak to nechapu. Preci tu neni rec o tom, jak z
frikulinu, jejichz obzor konci u pseudoznaleckych hodnoceni novych mobilnich
telefonu a debat o tom, kdo s kym pichal ve vile VyHulenych, vygenerovat
pseudoznalce vypocetni techniky.
K vychove kvalitniho programatora nestaci naucit jej programovaci jazyk, to
je az sekundarni. Primarni je naucit jej abstrahovat realne problemy do
semantiky strojoveho zpracovani (algoritmizace). Jakou syntaxi (programovaci
jazyk) zvolite pro vyjadreni takto ziskane semantiky neni to
nejpodstatnejsi, protoze to je faktor, ktery se s casem bude stejne menit.
Pokud se nauci jen ten programovaci jazyk, stejne z nej dobry programator
nebude. Proto si myslim, ze debata o tom, ktery jazyk je nejvhodnejsi pro
zacatecnika, postrada smysl. Pokud na to ma, bude mu uplne jedno, jaky jazyk
bude jeho prvni. Pokud na to nema, nepomuzou mu sebesrozumitelnejsi jazykove
konstrukce ani prostredi, ktere za nej program syntakticky spravne napise.
Proto si myslim, ze by jazyk pro vyuku programatoru mel volit ten, kdo je
bude ucit. Je mi jasne, ze drtiva vetsina vyucujicich informatiky na
strednich skolach neni neceho takoveho vubec schopna, ale to neresi problem
vychovy programatoru. Osobne si myslim, ze nelze zjednodusit vyuku
programovani na zvladnuti programovaciho jazyka, coz je bohuzel (alespon
podle zkusenosti, ktere jsem nabyl se svymi detmi) soucasna realita.
Cela tato diskuze pripada ponekud mimo misu, jelikoz se resi neco, co neni
problem. Nebo si snad myslite, ze kdyz se zvoli ten uplne nejlepsi
programovaci jazyk, budou ze strednich skol vychazet sami Hejlsbergove ?

> Budte prosim normalni i Vy sam. Takoveto analyzy si prosim
> nechte na reseni
> konkretnich problemu, ale ne na vyber vyukoveho programovaci jazyka.
> To bychom mohli skoncit u ASM a zadavani kodu bit po bitu na
> tlacitkach.

Vy v tom vidite nejaky problem ? Pro vyuku programovani osobne povazuji
nejakou sofistikovanejsi verzi papiroveho pocitace z ABC za optimalni
variantu.

> Zkuste si precist ten clanek v linku z uvodniho mailu tohoto
> threadu, který
> odkazoval na debatu uverejnenou castecne na webu. Tady jde o
> vhodny jazyk k
> uceni stredoskolaku!!!

Clanek jsem cetl, ale nejak mi unika pointa Vaseho upozorneni.

> Novacek nemá komfort dlouholetych zusenosti a nemá na cem
> stavet, tak uz to
> prosim pochopte. Divate se na to vsichni porad a jen ze sveho
> uhlu pohledu.
> Mlcky zastirate, ze nez jste se naucili ten prvni jazyk, tak
> ubehlo dosti
> casu a urcite nejen toho ve skole, ale i toho volneho. Skola
> takovy komfort
> vzhledem k nedostatku casu nemá a ne každý student je nadany
> programator...

Zda se, ze jste to zcela nepochopil. Tak jako kazdy nemuze byt treba
stolarem, nelze ocekavat, ze by se kazdy mohl naucit programovat. Ale myslim
si, ze pokud o to nekdo skutecne ma zajem, mel by dostat skutecne vzdelani,
a ne jen nejaky alias schovany za oficialne schvaleny programovaci jazyk.

> Novacka asi nebude zajimat produktivita prace, ale lehke
> nalezeni chyby v
> syntaxi a to je u ruznych kompileru i ruznych mutaci daneho
> jazyka dosti
> odlisne, ze? No a nakonec jsme se oklikou dostali k
> produktivite práce:) Pak
> se muze rychleji zamerit na hledani chyby v samotnem algoritmu.

Rekl bych, ze si pletete pojmy a dojmy. Odstranovani syntaktickych chyb neni
klicovy problem ve vyuce programovani.

> Jak se to vezme, mne pocty programatoru nezajimaji, ale kdyz
> se mne někdo
> zepta, tak Pascala nedoporucim...

A mohu se zeptat, proc by zrovna na Vasem doporuceni melo zalezet ? Jak jste
sam rekl, nejste v teto oblasti nijak kvalifikovany...

> // > S pozdravem,
> // > 		Marek Pavlu

Zdravim

Jiri Foldyna