RE: Jaký programovací jazyk ve výuce?

Jan Matejka matejka@cat.cz
Čtvrtek Září 15 23:30:40 CEST 2005

> Ale k tematu, ja se uzil v basicu (ZX81) a mam pocit, ze
> prave tento nastroj (XZ81) byl idelani k vyuce.
> Kdyz se totiz ucite tvorit, myslet neni vhodna doba k tomu
> ucit se silene postupy buildu, instalace a definice.

Ja tak taky prakticky zacinal (teoreticky algol62), ale nesdilim Vas nazor
na vhodnost BASICU ZX81. Treba GOTO na cisloradku, GOSUB pouze jako atrapa
procedur... Brr.
Interaktivita interpretru je ale fajn.

> Velmi nedoporucuji skriptovaci jazyky, jelikoz jsou urceny na
> specialni pouziti a podle toho jsou take vybaveny.

V pripade jiz zminovaneho Pythonu je IMHO vyhoda v interaktivite a zejmena
pritomosti "pokrocilych" datovych typu (slovniky, seznamy) primo v jazyce.
Snadnost jejich pouziti vede k tomu, ze to člověka tolik nesvadi k psani
hrubou silou ale vede ho to k budovani logictejsich datovych konstrukci.
Pro vyuku typovou kontrolu nepostradam. Duvodem je mala velikost vyukovych
projektu a hlavne psychologicky efekt. Pokud me (studenta) na chybu upozorni
prekladac odvodim si z toho  ze prekladac me otravuje cimsi obtizne
pochopitelnym. Naopak, pokud me intrepret na chybu neupozorni při spusteni,
ale jsem nucen ji hledat debuggerem, nebo ladicimi vypisy jsem vice v
kontaktu se svym dilkem a chapu lepe co se deje nez v pripade
"byrokratickeho" chyboveho hlaseni kompilatoru.
Pro realne projekty ma typova kontrola samozrejme velke vyhody zejmena ve
fazi udrzby, to je ale myslim jina situace.

Proti Pythonu bych mel jednu vyhradu, a sice ruzne chovani při prirazovani
hodnot do promennych. Nektere typy se prirazuji odkazem a nektere vytvareji
kopii prirazovaneho objektu. Prakticky to nevadi a je vcelku prirozene, ale
pro vyuku mi to nevoni.
Co se tyce vybaveni, problem myslim není, knihovny jsou velmi bohate a
kvalitni. Od práce s texty, soubory, sokety  přes matematiku po grafiku a
hry.

Jako další varianty bych zvazoval Javu a samozrejme Pascal.

Jan Matejka