Cinovani DPS

RV vicek.radek@cpost.cz
Středa Září 14 15:22:50 CEST 2005

Tak jsem to nasel ve svem mailovem archivu (PDF jsem nenasel) - davam to
primo do konference muze se to hodit i dalsim jedincum:
***
Jak jsem slibil, predkladam novy recept na cinovaci lazen.

Slozeni je podobne, jako u minule uvedeneho receptu, ale pozor, hmotnosti
jednotlivych chemikalii jsou odlisne.

Potrebne chemikalie na 1l lazne:

Chlorid cinaty SnCl2*2H2O 20g

Thiomocovina CH4N2S 40g

Kyselina sírová H2SO4 38% (akumulátorová) 1/2 l

Mnozstvi jednotlivych chemikalii neni nijak kriticke, odmeroval jsem je
malou lopatkou, na niz je napsano 10 ml a to jsem povazoval za 10g.

Prvni dve chemikalie lze koupit dobirkou na  <outbind://73/www.lach-ner.cz>
www.lach-ner.cz, kyselinu v drogerii.

Postup michani je uplne jednoduchy:

1. do 1/2l obycejne vody z vodovodu nasypeme thiomocovinu a trepanim
rozmichame. Idealni je michat v uzavrene PET lahvi, protoze roztok ma snahu
na zacatku zahoustnout (asi jako kysele mleko) a dalsim trepanim zase
zridne. Po zridnuti neni treba cekat na uplne rozpusteni thiomocoviny.

2. pridame chlorid cinaty a opet promichame. Nechame nekolik (5) minut
ustat.

3. dolijeme 1/2 litru akumulatorove kyseliny sirove (pozor, ziravina).

Promichame.

A to je vse. Smes je kridove bila, nepruhledna, vznaseji se v ni
nerozpustene zbytky chemikalii. Funguje okamzite.

Pokud smes nechame den, dva ustat, nerozpustene zbytky chemikalii se usadi u
dna (u cerstve lazne je to zhruba 1/2 objemu).

Pri cinovani slevam do misky pouze pruzracnou kapalinu svrchu, ale jen
proto, ze je pak dobre videt postup vylucovani cinu.

Problem puvodni lazne byl, ze jsem se snazil na rady chemiku (a nenarazim na
kolegu Cihelnika, byli to jini) srazeninu z lazne slozite odfiltrovat a tim
jsem nejspise odstranil i prevaznou vetsinu cinu. Pri pouzivani lazne je
totiz dobre videt, jak srazenina ubyva. Podle meho odhadu ale bude litr teto
lazne stacit na 2-3 m2 medi, protoze ta, kterou jsem namichal loni v
listopadu, neni jeste ani zdaleka vycerpana. A navic se domnivam (pokusem
jsem zjistil), ze postaci po vycerpani znovu dosypat chlorid cinaty a
thiomocovinu, promichat a muzeme jet dale.

Aby to ovsem nebylo tak jednoduche, pro kvalitni naneseni vrstvy cinu je
treba povrch medi _dokonale_ odmastit. Me se osvedcilo odmastovani v 1-3%nim
roztoku hydroxidu sodneho (louh) NaOH, coz jsou asi 2 kavove lzicky
hydroxidu na 1l vody.

Odmastuji tak, ze desku ponorim do roztoku hydroxidu, nekolik minut tam
ponecham, pripadne jeste setru stetcem a ihned, _bez oplachovani_, ji
ponorim do cinovaci lazne. K zadne viditelne reakci nedochazi a domnivam se,
ze ani lazen nikterak netrpi. Pracuji za normalni pokojove teploty ve
fotomisce.

Cin se na povrchu desky zacne vylucovat za nekolik sekund, pouzitelna vrstva
je na desce po 1 minute. Ja ale v lazni desky nechavam 5 minut, pak je med
vrstvou cinu jiz viditelne zesilena.

Pokud se po cinovani na povrchu desky vytvori nehezke mapy, znaci to, ze
nebyla odmastena dokonale. Postaci desku znovu omyt v hydroxidu a dat zpet
do lazne.

Zadne jine zpusoby odmasteni (saponaty, horka voda a para, prasek, brouseni,
lih, aceton, perchloretylen, trichloretylen) mi neprinesly podobny vysledek.

Vrstva vylouceneho cinu je krasne leskla a lesk samozrejme zavisi na kvalite
povrchu medi pod cinem. Pokud je deska obrousena hrubym smirkovym papirem,
bude lesk cinove vrstvy hodne zaviset na uhlu pohledu. Hotovou desku neni
treba uz dale nijak povrchove upravovat, ale ja ji jeste nastriknu vrstvou
pajeciho laku Flux SK10 (GMe), ktery pajeni jeste vic usnadnuje.

Pro vyrobu PCB pouzivam fotocitlive desky z GM electronic, po expozici a
vyleptani zbyly lak odstranuji prave v roztoku hydroxidu a z nej PCB
prenasim primo do lazne. Zbytky fotocitliveho laku v hydroxidu IMHO nijak
nevadi. Cinovani ale funguje na desky, vyrobene jakymkoli jinym zpusobem.

Cin se vylucuje na vsech slitinach, obsahujicich med, takze lze pocinovat
mosazne srouby, fastony, pajeci ocka, atd.

--

J.R.

P.S. Pit se to (zatim) neda ... :-))