AudioStrobe interface, psychowalkmany

Vojtěch Bubník bubnikv@seznam.cz
Středa Září 14 10:57:19 CEST 2005

Vážení šikovní kolegové,

Zaujaly mě přístroje, které se někde nazývají Audiovizuální stimulátory, někde Psychowalkmany, jinde zase Brainwave machines. Jde o přístroje, které slouží například k rychlé relaxaci. Zvukový vjem je doplněn blikáním led diod přez zavřená oční víčka. Nechci diskutovat, zdali je to blbost nebo ne, rád bych si zabastlil, pobavil se a ušetřil nějaké ty chechtáky. Takže řešením je software pro PC doplněný světelnými brýlemi.

Našel jsem nějaká zapojení na http://www.bwgen.com/magicjim/ . Brýle se připojí buď k paralelnímu portu, nebo přez filtr 19,2kHz připojený ke sluchátkám. Zařízení popsané na výše uvedené adrese ale nefunguje, a to nejen mě. Filtr detekuje veškeré tóny, zvláště pak ty nižší. Otázka je proč a jak zapojení opravit.

Na výstupu zvukové karty je zařazen antialias filtr, tedy dolní propust. Našel jsem na internetu nějaká měření lepšího soundblastera, jehož antialias fitr ořezával ostře kmitočty teprve od 20kHz výše, takže kmitočet 19,2kHz byl potlačen pouze o 3dB, což není pro funkci přístroje významné. V mém stařičkém PC je však zvuková karta neznámé kvality. Máte někdo pratické zkušenosti s antialias filtry na výstupu běžných zvukových karet, tedy od jakého kmitočtu a jak strmě klesají? Když už jsme u toho, je mi záhadou, jak je to s aliasem při přehrávání zvuku nižšími rychlostmi. Pochybuji, že karta přepne anitalias filtr na nějaký nižší. Takže alias odstraněn nebude? Nebo zvuková karta sama zvuk přesampluje na nejvyšší rychlost tak, aby antialias filtr zafungoval?

Předpokládám, že na mém PC je kmitočet 19,2kHz silně potlačen, takže fázový závěs v uveřejněném zapojení je strháván vším možným, jen ne požadovaným tónem. Patrně by pomohlo předřazení pásmového filtru či horní propusti. Co považujete za smysluplné? Aktivní filtry s operačními zesilovači, nebo filtry se spínanými kapacitami, popřípadě jaký obvod? Filtr jakého řádu bude dostatečný? Je třeba za filtr použít fázový závěs, nebo je možné zapojení zjednodušit? Či existuje ještě jednodušší řešení, jak detekovat tento tón?

Děkuji předem za náměty,
  Vojta Bubník