Brouseni vrtaku

Ales Prochaska prochaska@alsoft.cz
Úterý Září 13 23:18:36 CEST 2005

Odpovím si sám, respektive když už jsem se musel obtěžovat do knihovny
tak se taky podělím.

Běžné cylindrické podbroušení, vhodné pro menší vrtáky do cca 8 mm, má
poloměr 1.5 r (kde r je poloměr vrtáku) a jeho osa je mimoběžná k ose
vrtáku o 0.05 r (musí ležet mimo jádro).

Obvyklé kuželové podbroušení má vrcholový úhel 26 stupňů (není závislý
na sklonu břitů), vrchol kužele je ve vzdálenosti 3.8 r od osy vrtáku
(je před špičkou vrtáku) a osa kužele se dotýká povrchu jádra vrtáku.
Kužel je orientován tak, že břit splývá s povrchovou přímkou. Jiná
možnost je vrcholový úhel 80 stupňů, vrchol kužele 2/3 r od osy
vrtáku, zbytek stejný.

Geometrii S-brusu jsem zatím nesehnal, což je škoda, neboť podle
katalogů jde nejspíš o něco velice úžasného, co je schopné zvednout
cenu vrtáku o 50 %. Pozná se podle příčného břitu ve tvaru S.

Aleš Procháska