OT: upornost uspornyh zarovek ( bylo Lampa s vrtuli )

mjfox@centrum.cz mjfox@centrum.cz
Pátek Září 9 07:43:55 CEST 2005

Ptate se proc CEZ nesnizi ceny? To je jako ptat se proc arabsky sejkove nesnizi ceny za ropu...

Rozbor situace: lide nesetri elektrickou energii, protoze je relativne levna. Jiste si pamatujete nebo jste aspon slyseli (jako ja), jak se kdysi vsechno vcetne spotreby energie planovalo a kdyz se ji spotrebovalo min, snizil se plan na pristi rok... proto se topilo a zaroven vetralo, aby nam ten plan nesnizili... no ale to jsem trochu odbocil.
Energie se zdrazi (celkem logicky krok, kdyz se zvysi naklady na jeji vyrobu). Lide zacnou setrit. Kupuji si uspornejsi spotrebice, stare jdou do srotu (netesnici napul rezava lednice Calex se vymeni za novou moderni Electrolux, stary linearni napajeci zdroje v ruznych dalsich spotrebicich, casto jeste elektronkovych, se vymeni za nove spinane, klasicke zarovky za usporne). CEZ zjisti, ze min vydela a ze ma prebytky energie. Tak zdrazi a prebytky energie zacne vyvazet. A to nekolikrat az uz lidi nemuzou vic setrit.

Navic ve skutecnosti energii neberete od CEZu, ale od rozvodnych zavodu, ktery maj nasmlouvany minimalni odber energie a kdyz odeberou min, tak plati penale. Nevim, jestli tu energii vyvazi primo CEZ nebo rozvodny zavody, ale kdyz by to byly ty rozvodny zavody, tak je celkem jasny, co udelaj, kdyz si spocitaj, ze se jim vyplati pod cenou vyvazet nez platit penale CEZu.

Podobne to zrejme bude mezi CEZem a dodavateli paliv (uhli, uran). CEZ si samozrejme nakupuje do zasoby podle nejakyho planu a nemuze si asi dovolit, aby mu lezelo nejaky palivo ladem, zrejme maj i nasmlouvanej minimalni odber toho paliva... v neposledni rade stat si nemuze dovolit zavrit uhelny doly, pac by stoupla nezamestnanost - co by s tema hornikama delali, prace pro ne neni, spousta z nich je moc starych na nejakou rekvalifikaci, takze by sli predcasne do duchodu atd.

Dnesni doba je plna paradoxu - setreni energii zpusobuje jeji zdrazeni, takze ve skutecnosti CEZ (nebo rozvodny zavody) nema zajem aby lidi setrili.

To je podobny jako s kourenim - stat ve skutecnosti nema zajem aby se naraz prestalo kourit, pac dane z prodeje cigaret jsou vyznamna polozka ve statnim rozpoctu. Kdyby byl zdanenej treba heroin, myslite si, ze by se nekdo snazil omezit jeho prodej?

P.K.