Lampa s vrtuli

Jirka zaloha@volny.cz
Středa Září 7 23:49:06 CEST 2005

Petr Zahradnik napsal(a):
> Puvodni zprava ze dne 7.9.2005:

> Ano, to me take napadlo, ale tak nejak jsem na pochybach. Totiz jeste
> jednu zajimavost jsem zapomnel napsat, jak se to presne chova. Ono
> nekdy ta zarovka chcipne hned, zvlaste kdyz jede vrtule a rozsviti se
> (proto si rikam, zemozna nejake kopance). Jenze, take sleduji jednu
> vec. Nasadim novou zarovku a sviti to krasne. Za nejakou dobu sleduji,
> ze to svetlo "blika" - ovsem ne viditelne jako blik-blik, ale blika
> jako v urcite frekvenci zavisle snad na tech otackach vrtule. Jako
> kdyby ta zarovka byla nad vrtuli a svetlo rychle prerusovane listy
> [...]

To muze byt prave temi otresy (vlakno uz je uvolnene a kmita, pripadne
je ztencene...atd. Ze odejde pri zapnuti muze byt kombinace proudoveho
narazu (tedy jako obvykle) plus tech probihajicich otresu.

Pokud je motor paralelne k zarovkam a to cele na siti, neni narok na
nejake vyznamne poklesy ci "stosy" (tyhle motory byvaji asynchronni -
nebo to je vlastne synchronni? - proste to, co byvalo v gramofonech a
magnetofonech, kotva nakratko a jednofazovy stator, fazovy posuv ke
vzniku tociveho pole se tam delal tusim nejakym medenym zavitem nakratko
na polovych nastavcich statoru ci co). Ten motor je pri konstantnim
zatizeni konstantni ("hladky") spotrebic a sit (pokud je v poradku) je
velmi tvrda...

Mimochodem: je to takovej ten dreveno-mosaznej kycovitej des? Jak si to
nekdo muze vubec nekam dat, to se hodilo snad tak do saloonu divokeho
zapadu ci maximalne obdobi prohibice tamtez... Vzdycky kdyz to kdekoliv
zahlednu, temer zvracim. A to se mi celkem stare veci libi (jenze tohle
neni stare a navic to nebylo hezke ani v obdobi vzniku sveho vzoru).

--
Jirka