OT: [mechanika] Jaky prumer pruchozi diry pro sroub s metrickym zavitem (M3, M2, 5)?

Martin Locker locker@vosrk.cz
Čtvrtek Říjen 27 10:38:46 CEST 2005

> [...]
>
> Kusem plechu ma prochazet sroub (M3 nebo M2,5), tesne, ale bez
> presahu. Jak ma byt velka dira?
>
> At ctu jak chci, v popisu metrickeho zavitu v tabulkach vidim, ze
> vnejsi metr. zavit pouziva pro "velky prumer vnejsiho zavitu" (d)
> tolerancni pole d,e,f,g,h. To znamena, ze d<=3mm (pro M3). Z toho
> bych vyvozoval, ze dira by mela mit prumer 3mm. Bohuzel na
> ilustracnim obrazku zavitu se zda, jako by zavit sroubu malilinko
> presahoval ten "velky prumer" d. Na jine strance doporucenych der pro
> hlavy sroubu zas vidim u sroubu M3, ze dira je velika 3,2mm. Co je

Velky prumer metrickeho zavitu je opravdu max. 3 u M3, atd. Samozrejme take
zalezi jak ten sroub vyrabeli, obcas se najdou opravdu povedene kousky.
Takze diru dle potreby. Pro konstrukce existu ji doporucene diry pro
normalni a zvysenou presnost, cca +10% a +5% diry, (tj. 3.2 pro M3).
Ale to je se znacnou vuli. Pokud to chcete na tesno, tak volte dle potreby.
Samozrejme zalezi i na tom, jak umite tu diru vrtat presne.
Do plastu bezne volim vrtak 3 pro M3. Pro tesne diry do duralu 3.05 nebo 3.1.

Snad to takto staci.