jednosmerny motor

Cihak@dkv.lbc.cd.cz Cihak@dkv.lbc.cd.cz
Úterý Říjen 25 08:34:14 CEST 2005

On to chce na pohon soustruhu. K tomu je sériový motor zcela nevhodný díky
extrémě měkké charakteristice otáček v závislosti na zátěži. Samozřejmě by
bylo možné zapojit ten motor jako cize buzený stroj. Z toho plyne nutnost
vyřešit vzlášť řízení statoru i kotvy relativně malým napětím a proudem
desítek ampér. K tomu řízení v závislosti na otáčkách, regulaci otáček
atd... To vše je samozřejmě možné, ale je potřeba to vše vymyslet. Nejsem si
jistý, že si toto původní tazatel uvědomuje. Pokud ano, pak se omlouvám a
toto povídání bylo zbytečné. Nebezpečí roztržení sériového motoru při
odlehčení tu jíž někdo zmiňoval. Bylo by hloupé nechat se takto zabít či
zmrzačit.
Brždění je naopak velmi jednoduché - stačí napájet buzení a kotvu zapojit do
malého (dostatečně dimenzovaného) odporu. Tak se to zabrzdí skoro do
zastavení. Pokud by to někomu nestačilo, lze po snížení otáček přepnout
kotvu do zkratu a hrát si s buzením. To je ale myslím pro daný účel
zbytečné.

	Martin.

-----Original Message-----
From: Kručinský Ladislav [mailto:ladislav.krucinsky@linde-mh.cz]
Subject: RE: jednosmerny motor

No nevím, stále mi připadá, že to žádný problém není. Brzdit (dokonce
volitelnou intenzitou) lze zapojením, které jsem uvedl, prostě reverzujete
kotvu nebo stator a řídíte intenzitu proudu, který v daném momentě je
brzdicí. Těch stykačů se nemusíte bát, na manipulační technice vydrží okolo
3000 mh bez výměny kontaktů a to se tam reverzuje i dvacetkrát za minutu a
rozběhové a reverzační proudy jsou ve stovkách A. Buzení mosfetu (respektive
desítek paralelních) je u nás děláno zapojením BD138 a BD139, spojené
kolektory a báze, mezi kolektory a gaty je rezistor cca 20 Ohm (zpaměti si
nevzpomenu) a tuhle dvojku tranzistorů budí šestice paralelně spojených
invertorů CMOS řady 4000. Ale určitě lze zvolit sofistikovanější řešení,
tuším kolega Anděl by v tomto případě pomohl.

Kručinský