jednosmerny motor

Tony Malecky tony@malecky.cz
Pondělí Říjen 24 20:55:35 CEST 2005

Jedna pomerne dulezita pripominka
seriovy motor NIKDY nepripojujte k napajeni bez zateze. Se stoupajicimi
otackami se sam odbuzuje a tak otacky stoupaji a stoupaji az se rotor
setrvacnou hmotou roztrha..

Co se tyka prepinani serie - paralel. Ano, pouziva se. Ale ne prepinani
vinuti/kotva motoru ale motorovych skupin.
Jako priklad klasicka el lokomotiva na 3kV. Pri rozjezdu je v serii
rozjezdovy odporník a vsechny 4 seriove elektromotory na napravach. Pak
se rozjezdovy odpornik snizuje az je nulovy. A nasleduje cista seriova
kombinace 4 seriovych elektromotoru. Pak se jeste zvysuje rychlost
odbuzovanim a prepina se na serioparalelni kombinaci motoru (dva motory
v naprave jsou v serii - jedna skupina) dve skupiny motoru jsou
paralelne zase v serii s rozjezdovymi odporniky jejich hodnota se
postupne snizuje. Nasleduje cisty serioparalel a za nim uz jen par
odbuzovacich stupnu....

snad jsem to vysvetlil alespon trochu jasne..

Pro Vas ucel si troufam tvrdit ze by byl lepsi motor derivacni
(paralelne buzeni a kotva (rotor))
Ten ale ze serioveho motoru (jednoduse) neudelate, protoze derivacni ma
vinuto buzeni slabsim vodicem nez je kotva.

A nebo jeste lepe motor cize buzeny -  a otacky regulovat buzenim...

Tony OK1HMA