Presnost NC stroju

Pavel Kořenský pavel.korensky@dator3.cz
Pondělí Říjen 10 16:33:28 CEST 2005

To se takhle z hlavy počítat nedá.
Jednak 200 kroků na otáčku je dost málo (chce to alespoň half-step nebo
mikrostep) a druhak na přesnost má vliv spousta jiných věcí.
Např. pokud bude vřeteno s frézkou házet jen 0.02 mm tak už je přesnost
zase jinde, pokud bude pohyb rychlejší než by měl být, bude se slabší
nástroj prohýbat atd.

Pokud se týká "backlash compensation" v některých programech, tak podle
diskusí na CAD-CAM diskusním fóru to není nic moc a je to použitelné
spíš v případech, kdy se třeba frézuje nějaká kapsa a frézka se pohybuje
tam a zpět. Ale třeba při frézování oblouku nebo kružnice to moc
nefunguje, protože to by ten program musel při změně směru jedné osy
udělat na té ose jaksi velmi rychle víc kroků mezi provedením jednoho
kroku na té druhé ose.
Problémům s backlash se lze skutečně vyhnout nejspíš jen použitím
kuličkových šroubů.

Krom toho je nutné si uvědomit, k čemu má hobby fréza sloužit. Pokud jí
potřebujete např. pro frézování děr do panelů atd. tak přesnost na
0.01mm není nutná.
U grafírování nebo vrtání otvorů taky ne.

A pokud se domníváte, že si v CADu nakreslíte složitou součástku,
necháte si vygenerovat G-code, pošlete ho do frézky a ona Vám z bloku
duralu vytvoří součástku, která padne do protikusu s tolerancí 0.01mm,
tak to skutečně hobby frézka nezvládne.

Zdraví PavelK