Bila LED - posunuti vlnove delky?

Danhard danhard@volny.cz
Pátek Říjen 7 17:42:08 CEST 2005

Bila ledka sice nejakou zavislost barevneho spkektra na proudu ma, ale s
uvedenym grafem to nema nic spolecneho, tam je jenom spektralni rozlozeni
pri proudu 20mA.
Bila ledka je realizovana jako UV ledka a smes luminoforu, ktery castecne
transformuje UV svetlo do viditelne oblasti. S proudem se meni rozlozeni
emitovaneho UV svetla (to je ten prvni kopec na 460nm) a tim se meni
ucinnost transformace jednotlivych slozek bileho luminoforu.

Danhard
-----------------------

Narazil jsem na webu v katalogu Tronu na graf:

http://www.tron.cz/download.php?filename=download/KatlistLC.pdf

Na svislé ose je svítivost a na vodorovné vlnová délka. Předpokládám, že
obojí se dá ovlivnit proudem, co teče LEDkou - vyšší proud=vyšší vlnová
délka a zároveň vyšší svítivost (resp. nižší, pokud se graf přehoupne přes
vrchol). Z charakteristiky bílé LEDžárovky je vidět, že by mohla svítit
všemi barvami (se svítivostí nižší než 100%, viz. graf). Jsou moje doměnky
správné?

Dál mě napadlo - v grafu je uvedeno Ta = 25 st. Celsia a Ir = 20 mA, ale to
by muselo platit jen pro jeden bod na křivce.

Důvod, proč grafy ostatních LEDek vypadají tak, jak vypadají (=jinak než
graf bílé) je zřejmě ten, že mají barevné pouzdro, zatímco bílá je čirá.
Takže i kdyby se světlo např. zelené LED posunulo na žlutou nebo červenou,
tak pouzdro ho stejně nepropustí (nebo jen málo).

(Poznámka pro neznalé: LEDžárovka je LEDka nebo více LEDek integrovaných do
některé žárovkové patice, uvnitř je i srážecí odpor a usměrňovač aby nebyla
"polarity-dependent")

P.K.