Bila LED - posunuti vlnove delky?

Horký Aleš HorkyA@penam.cz
Pátek Říjen 7 17:04:35 CEST 2005

Myslim, ze je to trochu jinak.
Graf znazornuje slozeni emitovaného svetla. Ne zavislost barvy
na svitivosti.

A.
-----Original Message-----
From: mjfox@centrum.cz [mailto:mjfox@centrum.cz]
Sent: Friday, October 07, 2005 4:25 PM
To: hw-list@list.hw.cz
Subject: Bila LED - posunuti vlnove delky?

Narazil jsem na webu v katalogu Tronu na graf:

http://www.tron.cz/download.php?filename=download/KatlistLC.pdf

Na svislé ose je svítivost a na vodorovné vlnová délka. Předpokládám, že obojí se dá ovlivnit proudem, co teče LEDkou - vyšší proud=vyšší vlnová délka a zároveň vyšší svítivost (resp. nižší, pokud se graf přehoupne přes vrchol). Z charakteristiky bílé LEDžárovky je vidět, že by mohla svítit všemi barvami (se svítivostí nižší než 100%, viz. graf). Jsou moje doměnky správné?

Dál mě napadlo - v grafu je uvedeno Ta = 25 st. Celsia a Ir = 20 mA, ale to by muselo platit jen pro jeden bod na křivce.

Důvod, proč grafy ostatních LEDek vypadají tak, jak vypadají (=jinak než graf bílé) je zřejmě ten, že mají barevné pouzdro, zatímco bílá je čirá. Takže i kdyby se světlo např. zelené LED posunulo na žlutou nebo červenou, tak pouzdro ho stejně nepropustí (nebo jen málo).

(Poznámka pro neznalé: LEDžárovka je LEDka nebo více LEDek integrovaných do některé žárovkové patice, uvnitř je i srážecí odpor a usměrňovač aby nebyla "polarity-dependent")

P.K.