Jak upravit pulsni zdroj aby vydrzel co nejdele ?

Pavel_t pavel_t@centrum.cz
Středa Listopad 23 21:24:02 CET 2005

> Predpokladam, ze hlavnim zdrojem tepla v jednocinnem pulsnim zdroji jsou:
> - spinaci T na primaru
> - diody na sekundaru
> - odpor pres který se napaji z primaru ridici IC

Sice to neni uplne k tematu.
Ja jsem si pred par dny hral s konstrukci StepDown menice a pozornost
jsem venoval i teplotam soucastek. Bohuzel nemam doma IR teplomer apod.
takze vse je zatizeno chybou subjektivniho pocitu na dotek a vzajemnym
ovlivnovanim soucastek. Nebyl to UC3842 ale nejaky LM2xxx na cca 200kHz,
majici na spinani NFET (ext Cboost) u ktereho vyrobce udava RDSon typ.
150mOhmu. Deklarovana ucinnost az neco pres 90%. Pokud byla spinaci
perioda kolem 50% a nebyl prekrocen proud tranzistorem 3A obvod byl
studeny az vlazny (odhad kolem 40C). Proudova limitace je resena uvnitr
(ext nastavitelna) takze je do teto teploty "zapoctena". Mnohem vetsi
otepleni vykazovala didoda 1N5822, pouziti diody v TO220 (typ si
nepamatuji a zaznamy mereni ted nemam po ruce) a jeji chlazeni dosti
pomohlo odvest teplo z DPS. Nevhodna volba civky byla tez dalsim
vyznamnym zdrojem vyzareneho tepla coz je ale logicke. To, ze klasicke
elyty budou oproti LowESR topit mi bylo jasne ale, ze to bude tolik me
trochu prekvapilo. Ale merenim ucinnosti se mi nepodarilo jednoznacne
prokazat jejich nevhodnost coz me taky prekvapilo, to byl jeden z duvodu
proc jsem se zde pred par dny ptal na porovnani elytu.

> Zima, jak se to vezme v teto hloubce je konstantni teplota +7C.

Nojo pri zapusteni chladice do zeme a jeho dobrem spojeni se soucastkama
by to mohlo ten zdroj uchladit treba na 20C coz by soucastkam bylo
celkem prijemne s pozitivnim vlivem na jejich zivotnost.

Pavel