Re: Akumulátory - odpis za kWh

Vladimír Anděl vaelektronik@mirnet.cz
Neděle Listopad 20 22:03:03 CET 2005


No ono se to dost plete, NiFe a NiCd. Takze baterky NiFe se delaly opravdu
mozna jeste za valky, potom se preslo na NiCd. Delaly se pokusy s NiFe
baterkama (pro jejich lepsi ekologii) ve vozech metra, ale myslim ze se to
neujalo. Baterky NiFe maji proti NiCd nizsi ucinnost nabijeni, drive
zacinaji plynovat. Taky maji vetsi samovybijeni. Baterky NiCd by mely mit
zivotnost 10-20 let, ale co to je zivotnost? Pri beznem provozu se za konec
zivotnosti bere pokles kapacity pod 60%. Pokud se spokojite s kapacitou
okolo 40-60%, muzete je provozovat klidne dalsich 20 let. Ve sklepe kde
nemam zavedenou elektriku, svitim s 20 let starou KPL24 a nabijim ji jednou
za 1/4 roku. Myslim ze se baterka vic vybije samovybijenim nez tim svicenim.

Problem NiCd baterek je udrzba. Kazde 2 roky se ma menit louh. Stary louh je
nebezpecny odpad ne proto ze je to louh (to by slo zneutralizovat), ale
protoze je v nem rozptylene kadmium. V ZOS Nymburk ve starem louhu pred
revoluci myli podvozky, nez ho vylili do kanalu :-) Po revoluci k nim
zabloudil nekdo z hygieny a nestacil se divit. Louh se meni proto, ze clanek
ze vzduchu chyta CO2 a vytvareji se uhlicitany ktere zvetsuji vnitrni odpor.
Ale videl jsem clanky, ktere maji na hladine specialni clankovy olej a u
nich se louh nemeni. Az pojedu do Raskovic, zeptam se jestli by se dal olej
nalit i do starsich clanku. Taky by se mi to do mych baterek hodilo.

Dalsi problem NiCd baterek je nutnost pravidelneho formovani pokud mate
baterku v trvale dobijenem rezimu. Aspon jednou za ctvrt roku by se mela
vybit uplne. Jinak rekrystalizuje aktivni hmota, snizuje se povrch elektrod
a roste vnitrni odpor. Pokud z baterky berete maly proud (pod 0,2C), vetsi
vnitrni odpor vam nevadi. Je to v podstate "pametovy jev".

Andel

----- Original Message ----- 
From: "pyjan" <pyjan@tiscali.cz>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Sunday, November 20, 2005 12:21 PM
Subject: Re: Akumulátory - odpis za kWh


Použijte NiFe akkumulátory ze železničních vagonů. Mají životnost více
jak 5O let (vyrobené za války dodnes leckde na chatách fungují s větrným
dynamem jako zdroj proudu) a seženete je za cenu šrotu.

Pavel Hudecek napsal(a):

>Dobrý den,
>
>Nedávno jsem si pořídil sazbu D35 (NT 16h za 1,1 Kč/kWh a VT 8 h za 3
Kč/kWh).
>Vzhledem k tomu, že za léto bylo cca 60 % nákladů za VT, uvažoval jsem o
tom,
>že bych počítače (máme jich kolem 5) a další skoro trvalé spotřebiče živil
z akumulátoru,
>nabíjeného v době NT. Ale všechny nalezené typy mají odpis nad 2 Kč za
přenesenou
>kWh, což místo úspory znamená zdražení a to i bez započtení energetické
účinnosti...
>
>Mohl by mi někdo doporučit nějaký typ, který by se vešel pod cca 1,5 Kč/kWh
>včetně ztrát při nabíjení za 1,1 Kč/kWh?
>
>Pavel Hudeček
>
>_______________________________________________
>HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>Hw-list@list.hw.cz
>http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
>
>

_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
Hw-list@list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list




Další informace o konferenci Hw-list