Re: kabely vs husí krk (bylo revize domovního rozvaděče)

Pavel Hudecek phudecek@tiscali.cz
Neděle Listopad 20 11:37:16 CET 2005

Když jsem doma před pár lety předělával elektroinstalaci, nakonec jsem zvolil
hybridní řešení: Na zásuvky v pokojích a topení CYKY 5Cx2,5, na osvětlení
CYKY-Lo 3Cx1,5, husí krk se vším, co vede do koupelny (důvodem byla
výrazná úspora za kabel k průtokovému ohřívači a taky se mi nechtělo dávat
volně do zdi vodič PEN od pospojování) a ještě několik dalších CYKY-Lo
na osvětlení, zásuvky v kuchyni a pod.

Poznámka: V předchozí diskusi se nikdo nezmínil o CYKY-Lo - To je plochá
verze CYKY s tenkou vnější izolací a bez výplně, primárně určená pro zeď a lišty.
Dávat do zdi obyčejné CYKY se 3 a méně vodiči mi přijde zbytečně pracné, drahé
a zabere moc místa.

Husí krk je výhodný, pokud chcete ušetřit za silové kabely vedoucí delší trasou do
jedné místnosti, při sdružení více nesouvisejících rozvodů budete mít problémy
s větvením. Výhodou je také možnost pozdějšího rozšíření, ale počítejte s tím,
že při pokusu o druhé, nebo třetí doplnění dalších vodičů možná zjistíte, že se
na nějakém nepraktickém místě sesunuly tak, že už tam další nedostanete:-)
Takže primárně je vhodné si vše dobře naplánovat.

Velmi důležité je pečlivé označení konců, pokud se v krku vyskytuje více vodičů
stejného provedení - běhat sem a tam po baráku s měřákem při zapojování rozvaděče
je fakt velmi otravné (zažil jsem na vlastní kůži při zapojování rozvaděče u jednoho
kamaráda, který si všechno natahal a pak mě pozval na zapojování).

Dále se hodí pro slaboproudé rozvody, protože tam nikdy nevíte,
co dašího budete za rok, nebo 2 potřebovat. Kabely s tenkými vodiči jsou snadno
ohebné, takže je vysoká pravděpodobnost, že tam skutečně půjde protáhnout
ještě něco dalšího a to i přes pár ohybů.

Poměrně příjemné je dát taky do každé místnosti někam těsně nad podlahu jeden/více
krků s konci čouhajícími ven, které těsně u zdi odříznete. - Až si budete chtít natáhnout
kabely od zesilovače k reproduktorům, nebo přestěhujete PC, tiskárnu, TV, ... na druhý
konec místnosti, než jste původně umístil patřičné zásuvky, nebudete o kabely zakopávat.

Upozornění: S šetřením se to nesmí přehánět - Viděl jsem dost instalací, kde pro zásuvky
používali 1,5 místo 2,5 a pak jim pohasínala lampička na stole při zapnutí rychlovarné
konvice:-) Méně zábavné to pak bylo v kombinaci s krkem, jenžto samozřejmě představuje
i docela dobrou tepelnou izolaci. Krk byl plný vodičů 1,5, jejichž izolace se roztekla,
následoval zkrat a sekání po celé prodejně pár měsíců od otevření...

uf.. nějak jsem se rozepsal:-)

Pavel Hudeček

From: "jaroslav.buchta"